Atık Gıdadan Biyoparçalanabilir Plastiklere Doğru

İbrahim Özay Semerci
01/12/2014 - 11:23

Sandalyemizin, sentetik halımızın ve plastik çantalarımızın petrol yerine kakao, pirinç ve sebze atıklarından üretileceği günler çok da uzakta değil. İtalyan Teknoloji Enstitüsü araştırmacılarının Macromolecules’te yayımlanan çalışması tarımsal ve plastik atık sorunlarının çözümüne yardımcı olabilir. 2012 yılında dünya genelinde üretilen plastik miktarı 288 milyon ton. Plastikler doğada varlığını yüzlerce hatta binlerce yıl korurken bu sürede doğaya ve insan sağlığına zararlı zehirli maddeler açığa çıkıyor. Ayrıca petrol ürünü olan plastiklerin yenilenebilme özelliği de bulunmuyor. Araştırmacılar doğayla daha barışık plastikler üretmek için uğraşıyor. İtalyan Teknoloji Enstitüsü araştırmacılarından Athanassia Athanasiou ve arkadaşlarının keşfettiği yöntemde bir organik asit; maydanoz, ıspanak kökü, pirinç kabuğu, kakao kabuğu gibi bitkilerle karıştırıldığında bu bitkilerdeki selüloz ile etkileşiyor ve bu etkileşimin sonucunda ticari plastiklere benzer yapıda film tabakası oluşuyor. Uzmanlar yöntemin daha da geliştirilmesiyle, tarımsal atıklardan üretilen biyoplastiklerin doğada bozunmayan bazı polimerlerin yerini alabileceğini düşünüyor.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.

Bilim dünyasında yeni keşifler yapmak için hayal gücünün ne kadar önemli olduğunu gösteren bir çalışma Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden geldi. Dr. Ruike Zhao, Japon kâğıt sanatlarından biri olan kirigamiden ilham alarak esnek yüzeylere yapıştırılan bantlar için bir çözüm üretti. Kirigami, kâğıdın katlanıp üzerinde kesikler açılarak biçimlendirildiği bir sanat dalı.

Utah Üniversitesi mühendislerinin keşfettiği yeni bir malzemeden yapılan yüzükle vücut ısısı kullanılarak elektrikli küçük bir tavayı çalıştırmaya yetecek kadar elektrik üretilebilecek ve hatta birkaç saat içinde cep telefonununuz şarj edilebilecek.

Metalik camlar, yapıları camlarınkine benzeyen ve genellikle farklı tür metal atomları içeren malzemelerdir. Plastiklerden sonraki en önemli malzeme bilimi ürünü olduğu söylenen bu malzemelerin metal alaşımlarından (farklı metaller içeren karışımlardan) temel farkı yapılarının düzensiz olmasıdır.

Yakın zamanlarda ABD’deki Maryland Üniversitesi’nde çalışan Prof. Dr. Liangbing Hu ve öğrencileri ahşabı yoğunlaştırmak için yeni bir yöntem geliştirdi.

Konstanz Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı deniz kestanelerinin omurgalarından esinlenerek yeni bir tür çimento geliştirdi. Araştırmacılar bu malzemeyi kullanarak 8000 metre yüksekliğinde sütunlar dikmenin mümkün olduğunu belirtiyor.

Tükenmez kalemlerde mürekkep kütleçekimi etkisiyle akarak kalemin ucundaki bilyeye ulaşır. Dönebilen bu bilye yardımıyla mürekkep...