Atık Gıdadan Biyoparçalanabilir Plastiklere Doğru

İbrahim Özay Semerci
01/12/2014 - 11:23

Sandalyemizin, sentetik halımızın ve plastik çantalarımızın petrol yerine kakao, pirinç ve sebze atıklarından üretileceği günler çok da uzakta değil. İtalyan Teknoloji Enstitüsü araştırmacılarının Macromolecules’te yayımlanan çalışması tarımsal ve plastik atık sorunlarının çözümüne yardımcı olabilir. 2012 yılında dünya genelinde üretilen plastik miktarı 288 milyon ton. Plastikler doğada varlığını yüzlerce hatta binlerce yıl korurken bu sürede doğaya ve insan sağlığına zararlı zehirli maddeler açığa çıkıyor. Ayrıca petrol ürünü olan plastiklerin yenilenebilme özelliği de bulunmuyor. Araştırmacılar doğayla daha barışık plastikler üretmek için uğraşıyor. İtalyan Teknoloji Enstitüsü araştırmacılarından Athanassia Athanasiou ve arkadaşlarının keşfettiği yöntemde bir organik asit; maydanoz, ıspanak kökü, pirinç kabuğu, kakao kabuğu gibi bitkilerle karıştırıldığında bu bitkilerdeki selüloz ile etkileşiyor ve bu etkileşimin sonucunda ticari plastiklere benzer yapıda film tabakası oluşuyor. Uzmanlar yöntemin daha da geliştirilmesiyle, tarımsal atıklardan üretilen biyoplastiklerin doğada bozunmayan bazı polimerlerin yerini alabileceğini düşünüyor.

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor.

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.

Bilim dünyasında yeni keşifler yapmak için hayal gücünün ne kadar önemli olduğunu gösteren bir çalışma Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden geldi. Dr. Ruike Zhao, Japon kâğıt sanatlarından biri olan kirigamiden ilham alarak esnek yüzeylere yapıştırılan bantlar için bir çözüm üretti. Kirigami, kâğıdın katlanıp üzerinde kesikler açılarak biçimlendirildiği bir sanat dalı.