Çöpümüz Geçmişimiz Hakkında Ne Söylüyor?

Ayşenur Okatan
22/11/2019 - 10:11

Arkeologlar, eski yerleşim bölgeleri ve kalıntılar üzerinde çalışmalar yaparak geçmiş dönemde yaşayan insanların hayat tarzları hakkında bilgi toplar. Bir grup arkeolog bu amaçla ABD’nin Philadelphia şehrinde bir nehir kenarında bulunan, 1850’lerden kalma bir konağın önündeki çamur yığınındaki atıkları inceledi.

Araştırmacılar ilk olarak 1998 yılının ilkbahar ayında bölgedeki çamur yığınında hiç bozulmamış ve üzerinde kabartmalı marka etiketi bulunan şişeler ile yüzlerce cam, porselen ve metal örnekleri buldu. Araştırmacılar özellikle bozulmamış şişelerin varlığı nedeniyle bölgenin geçmişte çöplük olarak kullanıldığını tahmin ediyor. Çünkü bu kadar çok şişenin akıntıya direnerek kırılmadan bu bölgeye ulaşmasının imkânsız olduğunu düşünüyorlar.

Çöplüğün bulunduğu arazideki konak 100 yıl boyunca zenginliğin ve refahın göstergesi olarak günümüze kadar korunmuş. Araştırmacıların bu bölgeyi seçmesinin en önemli sebebi, geçmişte bu konakta yaşayanlardan kalan atıkları inceleyerek yaşam tarzları hakkında bilgi edinmek.

Elde edilen örnekleri laboratuvarda inceleyen araştırmacılar örneklerin 1900 ila 1939 yıllara ait olduğunu belirledi. Araştırmacılar aralarında ketçap ve turşu şişelerinin de bulunduğu örneklerin yaz eğlencelerinde kullanıldığını düşünüyor. Ayrıca ilaç, vitamin, vazelin ve makyaj şişelerinin de bulunması bu bölgede yaşayan insanların sağlıklarına dikkat ettiklerini ve maddi açıdan zorluk yaşamadıklarını gösteriyor.

Araştırmacılar aynı zamanda 1930’lardan kalma, kırılmamış bir turşu şişesinin içinde biriken çamur, kil ve mika gibi sel ile taşınan çökelti katmanlarını inceleyerek bölgede geçmişte hangi sel olaylarının yaşanmış olabileceğini de belirlemeye çalışıyor.

Bilim Genç olarak temmuz ayında objektiflerinizi çevrenizdeki taşlara odaklamanızı istiyoruz.

Bilim Genç olarak haziran ayında objektiflerinizi çevrenizdeki ağaçlara odaklamanızı istiyoruz.

Yalıçapkınıgiller ailesinde yer alan bayağı yalıçapkını (Alcedo atthis) Avrupa, Güneydoğu Asya ve Afrika’da görülür.

Bilimsel çalışmalar, günümüzden 90 milyon yıl önce Güney Kutbu civarındaki karaların yağmur ormanlarıyla kaplı olduğunu gösteriyor.

NASA tarafından alınan uydu görüntüleri Çin’deki hava kirliliğinde çok büyük düşüş yaşandığını gösteriyor. Yaşanan değişim kısmen de olsa koronavirüsün yayılmasını önlemek için alınan önlemlere bağlanıyor.

Her canlı kendine en uygun yaşam koşullarında varlığını sürdürür. Örneğin bir kutup ayısı çölde yaşayamazken çölde büyüyüp gelişen bir kaktüs kutuplarda hayatta kalamaz. Okyanusta yaşayan canlıların da büyüyüp gelişebilmesi için deniz suyunun asitlik derecesinin belirli bir seviyede olması gerekiyor.