Eklemlerinizi Burun Kıkırdağınız İyileştirsin

Dr. Özlem Ak İkinci
12/09/2014 - 09:35

Vücudun hangi bölgesinde olduğuna ve yaralanma tipine bağlı olarak hasar görmüş bir kıkırdak ya tamamen iyileşmez ya da iyileşmesi hayli uzun zaman alır. Özellikle de eklem yaralanmalarının iyileşmesi için uzun bir süreye ihtiyaç duyulur. Bu nedenle bilim insanları hidrojel veya üç boyutlu (3D) yazıcı kullanarak iyileşme sürecini hızlandıracak çözümler aramaya başladı. Basel’deki İsviçre Üniversitesi’nden araştırmacılar, hastanın kendi burnundan alınan kıkırdak hücrelerinin dizindeki kıkırdak hücreleri ile değiştirilmesiyle tedavi edilebileceğini bildirdi.

Halen devam eden çalışmada deneğin burun deliğinden (burnun biraz içerisinden, burun deliklerini ayıran bölgeden) 6 mm çapındaki kıkırdak dokusu alındı. Laboratuvar ortamında bu dokudan çıkartılan hücreler biyouyumlu destek iskelesi benzeri bir malzemeye yerleştirildi. Bu malzeme üzerinde çoğalan hücreler 30x40 mm ölçülerinde doku haline geldiğinde deneğin hasar görmüş eklem kıkırdağı ile değiştirildi. Bu güne kadar alınan sonuçların hayli umut verici olduğunu belirten araştırmacılar burun kıkırdağının yeni ortamına çok iyi uyum sağladığını söylüyor.

Burun deliği kıkırdak hücreleri eklem kıkırdak hücrelerinden farklı. Burun hücreleri çok daha çabuk çoğalır ve kıkırdak çok daha kolay gelişir. Bu özellik kişinin hayatı boyunca da devam eder. Dolayısıyla bu tedavi yöntemi özellikle eklem rahatsızlığı olan yaşlılar için de kullanılabilir.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Prof. Dr. Ramazan Akdemir ile üç boyutlu yazıcıyla üretilen eriyebilen damar stenti projesi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Her şeyin azı karar çoğu zarar” denir. Bu söz bağışıklık sistemimiz için de geçerli olabilir. Çünkü bağışıklık sisteminin aşırı aktif olması otoimmün hastalıklara (öz bağışıklık hastalıkları) sebep olabiliyor.

Sindirim sistemimizi yakından tanıyıp yiyeceklerin vücudumuza girdikten sonra hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl enerjiye dönüştüğünü öğrenmek i

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.