Eklemlerinizi Burun Kıkırdağınız İyileştirsin

Dr. Özlem Ak İkinci
12/09/2014 - 09:35

Vücudun hangi bölgesinde olduğuna ve yaralanma tipine bağlı olarak hasar görmüş bir kıkırdak ya tamamen iyileşmez ya da iyileşmesi hayli uzun zaman alır. Özellikle de eklem yaralanmalarının iyileşmesi için uzun bir süreye ihtiyaç duyulur. Bu nedenle bilim insanları hidrojel veya üç boyutlu (3D) yazıcı kullanarak iyileşme sürecini hızlandıracak çözümler aramaya başladı. Basel’deki İsviçre Üniversitesi’nden araştırmacılar, hastanın kendi burnundan alınan kıkırdak hücrelerinin dizindeki kıkırdak hücreleri ile değiştirilmesiyle tedavi edilebileceğini bildirdi.

Halen devam eden çalışmada deneğin burun deliğinden (burnun biraz içerisinden, burun deliklerini ayıran bölgeden) 6 mm çapındaki kıkırdak dokusu alındı. Laboratuvar ortamında bu dokudan çıkartılan hücreler biyouyumlu destek iskelesi benzeri bir malzemeye yerleştirildi. Bu malzeme üzerinde çoğalan hücreler 30x40 mm ölçülerinde doku haline geldiğinde deneğin hasar görmüş eklem kıkırdağı ile değiştirildi. Bu güne kadar alınan sonuçların hayli umut verici olduğunu belirten araştırmacılar burun kıkırdağının yeni ortamına çok iyi uyum sağladığını söylüyor.

Burun deliği kıkırdak hücreleri eklem kıkırdak hücrelerinden farklı. Burun hücreleri çok daha çabuk çoğalır ve kıkırdak çok daha kolay gelişir. Bu özellik kişinin hayatı boyunca da devam eder. Dolayısıyla bu tedavi yöntemi özellikle eklem rahatsızlığı olan yaşlılar için de kullanılabilir.

Kimi zaman bazı yiyecekleri canımız diğerlerine göre daha çok çeker. Bunun sebebiyse vücudumuz için gerekli besin maddelerini günlük olarak belirli oranlarda almak zorunda olmamız.

Yeni tip koronavirüsün ağız, burun, boğaz gibi solunum yollarından geçip akciğerlere ve havayı soluk borusundan akciğerlere taşıyan hava yolları olan bronşlara yerleştiği ve bunun sonucunda virüsün bulaştığı kişide solunum yetmezliğinin ortaya çıktığı artık biliniyor.

Yeni tip koronavirüs, solunum yolu enfeksiyonuna neden oluyor. Bu nedenle COVID-19’a yakalanan hastalardan ciddi solunum yetmezliği yaşayanların tedavisinde mekanik ventilatörlere yani solunum cihazlarına ihtiyaç duyuluyor.

Kısa bir sürede tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz bir tedavisi ya da aşısı bulunmuyor.

Bir grup araştırmacı, fareler üzerinde yaptıkları deneylerde hayvanların beyninde ağrı algısını kontrol eden bir bölge keşfetti.

Virüslerin neden olduğu solunum yolu enfeksiyonları, virüs taşıyan kişinin nefes alıp verirken, konuşurken, öksürürken ve hapşırırken açığa çıkardığı damlacıkların başka bir insana bulaşması ile ortaya çıkıyor.

Yapılan araştırmalar, COVID-19’a yakalanan kişilerde yaygın olarak D vitamini eksikliği olduğunu gösteriyor. Peki vitamin, mineral veya gıda takviyeleri bağışıklık sisteminin güçlendirilmesine nasıl katkı sağlıyor?

Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün her yaştaki insana ve özellikle gençlere tavsiye olarak verdiği bu sözü, spor yapan kişinin zihinsel olarak da sağlıklı olacağını anlatıyor. Peki, spor yapmak beynimizi nasıl etkiler?

Yeni tip koronavirüs nedeniyle hasta olan kişi sayısı her geçen gün artıyor. Yeni tip koronavirüs için aşı adayı çalışmalarından biri olan Sinovac Biotech’in aşı çalışmasıyla ilgili detaylar ise yakın zamanlarda Science dergisinde yayımlandı.

Bütün hastalıkların bir aşısı olmasa da bugüne kadar pek çok hastalığa karşı aşı geliştirilmiştir. Peki aşı vücudumuzu hastalıklardan nasıl korur?