Skip to content Skip to navigation

“El Becerisi” En Yüksek Robot

İlay Çelik Sezer
11/04/2018 - 15:27

Berkeley’deki (ABD) Kaliforniya Üniversitesi araştırmacıları farklı türlerde, daha önce karşılaşmadığı nesneleri tutup kaldırmayı başaran yeni bir robot tasarladı. Bu basit bir iş gibi görünebilir. Birtakım nesneleri tutup kaldıran robotlar endüstride yaygın olarak kullanılıyor. Ancak bu tür robotlar sadece programlandıkları nesneleri tutabiliyor. Aslında robotların daha önce karşılaşmadıkları nesneleri tutması hayli zor bir iş. İşte yeni geliştirilen robot, Dex-Net adlı yazılımı sayesinde tuhaf görünümlü nesneleri bile şaşırtıcı bir beceriyle tutabiliyor.

Dex-Net’in en önemli özelliği nesneleri kavramayı öğrenme şekli. Yazılım önce sanal bir ortamda nesneleri tutmayı deniyor ve bu sırada bir derin öğrenme sinir ağı deneme-yanılma yoluyla eğitilmiş oluyor. Dex-Net daha önce gördüğü bir nesneden elde ettiği bilgileri genelleyerek yeni nesnelere uygulayabiliyor. Hatta robotun, nasıl kavraması gerektiğinden emin olamadığı nesneleri daha iyi görebilmek için evirip çevirdiği de oluyor.

Robot yüksek çözünürlüklü üç boyutlu bir algılayıcıya ve her biri farklı bir sinir ağı tarafından kontrol edilen iki kola sahip. Kollardan birinde standart bir tutucu, diğerinde ise bir emiş sistemi var. Robotun yazılımı, nesneyi tarayıp üç boyutlu görüntüsünü inceledikten sonra her iki sinir ağına başvurarak o nesneyi kavrayarak mı yoksa vakumlayarak mı tutmanın daha anlamlı olduğuna karar veriyor.

Çalışmanın robot literatürüne en önemli katkılarından biriyse araştırmacıların geliştirdiği bir ölçüt. “Saatteki ortalama tutuş sayısı” olarak adlandırılan ölçüt, robotların nesneleri tutma performansının sayısal olarak ifade edilmesine imkân tanıyor. Böylece bundan sonra benzer robotlar birbiriyle daha anlamlı bir biçimde karşılaştırılabilecek.

Yeni geliştirilen robotun nesneleri tutma becerisi insanlarınkine şimdiye kadar yapılan tüm robotlarınkinden daha yakın. Daha becerikli endüstriyel robotların depolar ve fabrikaların yanı sıra hastanelerde ve evlerde de kullanılabileceği düşünülüyor.

 

© University of California Berkeley

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK BİLGEM Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü tarafından lise ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen kriptoloji yaz okulları başvuruları 6 Ağustos’a kadar devam ediyor.

Bilgisayar ve İnternet

Özellikle gençlerin yakından takip ettiği, çevrimiçi bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya adeta dijital dünyamız haline geldi. Gençler gün boyu -hatta geceleri- sosyal medya aracılığı ile sosyal ilişkiler kuruyor, bilgi ediniyor ve çeşitli konularda paylaşımlarda bulunuyor. Peki, sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanmanın, sağladığı çeşitli faydaların yanı sıra, olumsuz etkileri de olabilir mi?

Bilgisayar ve İnternet

Bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Science Advances’ta yayımladıkları bir makalede yapay zekâ yardımıyla çok hızlı bir biçimde yeni metalik camlar tasarlamayı ve üretmeyi başardıklarını açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Çocuklar nesneleri evirip çevirerek, tutup bırakarak ya da itip çekerek oyunlar oynar. Bu, küçük yaşlardan itibaren fiziksel dünyayı keşfetmelerinin bir yoludur. İşte şimdi Google’a ait DeepMind’dan ve California Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından eğitilen bir yapay zekâ uygulaması bu tür bir oyun davranışının ilk aşamalarını sergiliyor.

Bilgisayar ve İnternet

Ankara Altındağ Cebeci Ortaokulu tarafından bu yıl 2.’si düzenlenen “Oyunumu Kodluyorum Yarışması”nın ödül töreni 12 Nisan 2018 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi. Geçtiğimiz yıl yalnızca Ankara’daki okulların katıldığı yarışmada bu yıl Türkiye genelinden birçok okul yer aldı.

Bilgisayar ve İnternet

2 Nisan’da başlayan 23. Ulusal Ortaokul Bilim Olimpiyatları ve 26. Ulusal Bilim Olimpiyatları birinci aşama sınavı başvuruları 24 Nisan’da sona eriyor.

Bilgisayar ve İnternet

ABD’de bulunan Brain of Things adlı bir şirket “robot ev” adını verdikleri apartman daireleri üzerinde çalıştıklarını duyurdu. Bu daireler çok yoğun olarak algılayıcılarla, otomatik aksesuar ve cihazlarla donatılıyor.

Bilgisayar ve İnternet

Zekâ genel anlamda kavrama, öğrenme, problem çözme, planlama gibi bilişsel özelliklerin kapasitesi olarak tanımlanabilir. Bilgisayarlara bu yeteneklerin kazandırılması olarak nitelendirebileceğimiz yapay zekâ önemli bir araştırma alanı.

Bilgisayar ve İnternet

Bugün ülkemizde internet kullanımının 25. yıl dönümü. 12 Nisan 1993’te TÜBİTAK ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin (ODTÜ) iş birliği ile başlatılan TR-NET projesi kapsamında 64 Kbps kapasiteli bir kiralık hat kullanılarak ODTÜ ile ABD’deki Ulusal Bilim Vakfı Ağı (NSFNet) arasında ilk internet bağlantısı kuruldu.

Bilgisayar ve İnternet

İnönü Üniversitesi Bilgoritma Topluluğu tarafından düzenlenen Robocot 2018, 4-6 Mayıs tarihleri arasında Malatya Turgut Özal Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilecek.