Skip to content Skip to navigation

“El Becerisi” En Yüksek Robot

İlay Çelik Sezer
11/04/2018 - 15:27

Berkeley’deki (ABD) Kaliforniya Üniversitesi araştırmacıları farklı türlerde, daha önce karşılaşmadığı nesneleri tutup kaldırmayı başaran yeni bir robot tasarladı. Bu basit bir iş gibi görünebilir. Birtakım nesneleri tutup kaldıran robotlar endüstride yaygın olarak kullanılıyor. Ancak bu tür robotlar sadece programlandıkları nesneleri tutabiliyor. Aslında robotların daha önce karşılaşmadıkları nesneleri tutması hayli zor bir iş. İşte yeni geliştirilen robot, Dex-Net adlı yazılımı sayesinde tuhaf görünümlü nesneleri bile şaşırtıcı bir beceriyle tutabiliyor.

Dex-Net’in en önemli özelliği nesneleri kavramayı öğrenme şekli. Yazılım önce sanal bir ortamda nesneleri tutmayı deniyor ve bu sırada bir derin öğrenme sinir ağı deneme-yanılma yoluyla eğitilmiş oluyor. Dex-Net daha önce gördüğü bir nesneden elde ettiği bilgileri genelleyerek yeni nesnelere uygulayabiliyor. Hatta robotun, nasıl kavraması gerektiğinden emin olamadığı nesneleri daha iyi görebilmek için evirip çevirdiği de oluyor.

Robot yüksek çözünürlüklü üç boyutlu bir algılayıcıya ve her biri farklı bir sinir ağı tarafından kontrol edilen iki kola sahip. Kollardan birinde standart bir tutucu, diğerinde ise bir emiş sistemi var. Robotun yazılımı, nesneyi tarayıp üç boyutlu görüntüsünü inceledikten sonra her iki sinir ağına başvurarak o nesneyi kavrayarak mı yoksa vakumlayarak mı tutmanın daha anlamlı olduğuna karar veriyor.

Çalışmanın robot literatürüne en önemli katkılarından biriyse araştırmacıların geliştirdiği bir ölçüt. “Saatteki ortalama tutuş sayısı” olarak adlandırılan ölçüt, robotların nesneleri tutma performansının sayısal olarak ifade edilmesine imkân tanıyor. Böylece bundan sonra benzer robotlar birbiriyle daha anlamlı bir biçimde karşılaştırılabilecek.

Yeni geliştirilen robotun nesneleri tutma becerisi insanlarınkine şimdiye kadar yapılan tüm robotlarınkinden daha yakın. Daha becerikli endüstriyel robotların depolar ve fabrikaların yanı sıra hastanelerde ve evlerde de kullanılabileceği düşünülüyor.

 

© University of California Berkeley

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

“Makineler insanların zekâlarını kullanarak yaptıkları işleri benzer şekilde yerine getirebilir mi?” sorusuyla başlayan yapay zekâ çalışmaları 1950’lerden beri popülerliğini artırarak devam ediyor.

Bilgisayar ve İnternet

Yapay zekâ teknolojilerinden bazıları artık satranç turnuvalarında satranç ustalarını yenebiliyor, yüzleri tanıyabiliyor, hastalıkları teşhis edebiliyor hatta araç kullanabiliyor. Peki yapay zekâ teknolojileri bu işleri nasıl başarıyor?

Bilgisayar ve İnternet

Kuantum bilgisayarları üzerine araştırmalar yapan bir grup Google araştırmacısı kuantum üstünlüğüne ulaştıklarını -klasik bilgisayarlar tarafından yapılması pratikte imkânsız bir hesabı bir kuantum bilgisayarıyla yaptıklarını- açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Gençlerin ve çocukların öğrenmesini kolaylaştıracak sanal gerçeklik uygulamaları ve bilgisayar oyunları geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapan Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Tüzün ile söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı başvuruları başladı. Başvurular 31 Ekim’e kadar devam ediyor. Proje desteği almaya hak kazanan başvurulara ait sonuçların ise önümüzdeki şubat ayında açıklanması planlanıyor.

Bilgisayar ve İnternet

Son zamanlarda özellikle robot teknolojileri alanında sıkça yararlanılan yapay zekâyla ilgili araştırmalar yapan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Şeyda Ertekin ile yapay zekâ üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

Günlük hayattan aşina olduğumuz bilgisayarlar bir insanın yıllarca uğraşsa bile bitiremeyeceği işleri saniyeler içerisinde gerçekleştirebiliyor. Ancak çalışma ilkeleri klasik fizikle açıklanan bu bilgisayarların kapasiteleri sınırlı. Gelecekte belirli işlemleri klasik bilgisayarlardan çok daha hızlı yapabilen kuantum bilgisayarların geliştirilebileceği düşünülüyor

Bilgisayar ve İnternet

4. CodeFest programlama yarışması 23-24 Şubat 2019 tarihlerinde Üsküdar Amerikan Lisesi’nde gerçekleştirilecek.

Bilgisayar ve İnternet

Sinemada görsel efekt tasarımının sınırları her gün genişliyor. Bizi şaşırtan görüntüleri teknolojik gelişmelerin yaratıcı beyinlere sunduğu olanaklar sayesinde izleyebiliyoruz.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK BİLGEM Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü tarafından lise ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen kriptoloji yaz okulları başvuruları 6 Ağustos’a kadar devam ediyor.