Güneş Sistemi’ndeki En Büyük Uydunun Haritası Çıkarıldı

Dr. Mahir E. Ocak
07/07/2014 - 13:29

Araştırmacılar Jüpiter'in en büyük uydusu Ganymede'nin haritasını çıkardı. Güneş Sistemi’ndeki en büyük uydu da olan Ganymede'nin haritası ABD Jeolojik Araştırma Merkezi tarafından yayımlandı. Daha önce benzer haritalar Ay ve Jüpiter'in iki uydusu olan Io ve Castillo için de çıkarılmıştı.

1610'da Galileo tarafından keşfedilen uydulardan biri olan Ganymede'nin çapı yaklaşık 5250 kilometre. Merkür'den ve Plüton'dan bile daha büyük olan bu uydunun yüzey alanı Dünya'daki karaların alanının yarısı kadar. Ayrıca Ganymede kendi manyetik alanına sahip olduğu bilinen tek uydu. Ganymede daha önce yer yüzeyindeki teleskoplarla, yakınından geçen uzay araçlarıyla ve Jüpiter'in yörüngesindeki uzay araçlarıyla gözlemlenmişti. Bu çalışma sırasında araştırmacılar Voyager 1, Voyager 2 ve Galileo uzay mekikleri ile elde edilen görüntülerden yararlandı. Görüntüler Ganymede'nin yüzeyinin buzlarla kaplı olduğunu gösteriyor. Kraterli ve görece daha yaşlı olan bölgeler karanlık, yüksek ve görece daha genç olan bölgeler aydınlık gözüküyor. Ganymede'nin haritasına http://pubs.usgs.gov/sim/3237/ bağlantı adresinden ulaşılabiliyor.

İngiltere’deki Manchester Üniversitesinden bir grup araştırmacı, matematiksel hesaplamalar yaparak uzaydan gelen kayaç parçalarının Dünya üzerinde nerelere düştüğünü tespit etmeye çalıştı.

Bir grup gökbilimci Dünya’ya 1000 ışık yılı uzaklıkta bir karadelik keşfetti.