Güneş Sistemi’ndeki En Küçük Cüce Gezegen

Dr. Mahir E. Ocak
03/12/2019 - 17:35

ESO/P

Bir gökcisminin cüce gezegen unvanını kazanabilmesi için sağlaması gereken dört kriter vardır:

1. Güneş’in etrafında dolanması,

2. Bir gezegenin uydusu olmaması,

3. Yörüngesi civarında uyduları haricinde kendisiyle karşılaştırılabilecek büyüklükte gökcismi olmaması,

4. Kendi kütleçekimi etkisiyle kendi şeklini küreselleştirecek kadar kütleye sahip olması.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Avrupa Güney Gözlemevi’ndeki Çok Büyük Teleskop ile çalışmalar yapan bir grup gökbilimci yakın zamanlarda Hygiea’nın yüksek çözünürlüklü görüntülerini elde etmeyi başardı. Görüntülerde gökcisminin küre şeklinde olduğu görülüyor. Böylece Hygiea, cüce gezegen olarak adlandırılması için gerekli olan dördüncü kriteri de sağlamış oldu ve Güneş Sistemi’nin bilinen en küçük cüce gezegeni unvanını eline geçirdi. Daha önceleri bu unvanı elinde bulunduran Ceres’in çapı yaklaşık 950 kilometre. Hygiea’nın çapıysa 430 kilometre civarında.

Araştırma ile ilgili detaylı bilgiye Dr. P. Vernazza ve arkadaşlarının Nature Astronomy’de yayımladıkları makaleden ulaşabilirsiniz.

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.

TÜBİTAK tarafından düzenlenen canlı bilim söyleşilerinin dördüncüsü, 7 Mayıs 2020 tarihinde saat 17.00’de TÜBİTAK Bilim Genç YouTube kanalında canlı olarak yayınlanacak.

Güneş panellerinden yansıyan ışıklar sayesinde uyduları geceleri gökyüzünde rahatça görmek mümkün. Uydulardan yansıyan bu ışık, ışığa duyarlı gözlem aletleri tarafından da algılanıyor ve bu durum bazen verilerde bozulmalara sebep olabiliyor.

Dünya’dan Mars’a gitmek için neden belirli zamanlar daha uygun diye merak etmiş miydiniz?

Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk olarak ısının nasıl yayıldığını anlamamız gerekir. Isı ışıma, iletim ve konveksiyon olmak üzere üç yolla yayılır.