Haziran Ayında Gökyüzünde Neler Var?

Dr. Tuba Sarıgül
02/06/2017 - 14:12

Jüpiter gözlemi için en uygun dönem yakın zamanda geçmiş olsa da, Jüpiter’i haziran ayında da gözlemlemek mümkün. Jüpiter’i güneşin batışından sonra güney ufkunun üzerinde gözlemleyebilirsiniz.

NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Betsy Asher Hall/Gervasio Robles

Juno’nun kamerasının çektiği bu fotoğrafta Jüpiter’in güney kutbu görülüyor. Fotoğraf, uzay aracı yaklaşık 52.000 km yükseklikteyken çekildi. 2011 yılında fırlatılan ve 2016 yılında Jüpiter’in atmosferine giren Juno uzay aracı sayesinde Güneş Sistemi’nin en büyük gezegeni hakkında yeni bilgiler öğreniyoruz.

Stellarium

4 Haziran’da Jüpiter ve Ay gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Bu gecede Jüpiter, Ay ve Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı olan Spika gökyüzünde bir üçgen oluşturuyor.

En küçük dolunay

9 Haziran’da dolunay evresinde olan Ay aynı zamanda Dünya etrafındaki yörüngesinde Dünya'ya en uzak konumda (yeröte) olacak. Bu konumda her iki gökcismi arasındaki mesafe yaklaşık 406.400 km. Bu tarihte 2017 yılının en küçük dolunayını gözlemleyebileceğiz. Çünkü 2017 yılı içinde dolunay evresindeyken Ay’ın Dünya’dan en uzak konumda olacağı tarih 9 Haziran.

National Astronomical Observatory of Japan

Ay’ın Dünya etrafındaki yörüngesi elips şeklinde olduğundan, Dünya ile aralarındaki uzaklık sabit değildir. Dünya ile Ay arasındaki mesafeyi Güneş’in kütleçekimi de etkiler. Bu nedenle Ay’ın yörünge hareketi sırasında Dünya’ya en uzak -yeröte- ve Dünya’ya en yakın -yerberi- olduğu konumlarda da Ay ile Dünya arasındaki mesafe sabit değildir. Ay Dünya’ya en yakın olduğu zamanlarda, en uzak olduğu zamanlara göre daha parlak ve büyük görülür. Bu farklılık özellikle Ay dolunay evresindeyken fark edilebilir.

Stellarium

10 Haziran’da Ay ve Satürn gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismi 9 Haziran akşamı güneşin batışından kısa süre sonra doğu ufkunun üzerinde ortaya çıkacak. Gece yarısından sonra güney ufkunun üzerinde en yüksek noktaya ulaşacaklar. Ay’ı ve Satürn’ü çıplak gözle ya da dürbün yardımıyla gözlemleyebilirsiniz.

Stellarium

Satürn 15 Haziran’da karşı konumda olacak. Bu konumdayken Güneş, Dünya ve Ay aynı hizadadır ve Dünya, Güneş ile Satürn’ün arasında bulunur. Bu tarih Satürn gözlemi için hayli uygun bir zaman.

3 Haziran’da Venüs en büyük batı uzanımı konumunda. Bu, Venüs gözlemi için en uygun zamanlardan biri. Venüs, güneşin doğuşundan kısa süre önce doğu ufkunun üzerinde gözlemlenebilir.

Venüs’ün yörüngesi Güneş’e Dünya’nınkinden daha yakın olduğundan çoğunlukla gözlemlenmesi zordur. En büyük doğu uzanımı ve en büyük batı uzanımı konumlarındayken Venüs’ün Güneş’le arasındaki açısal mesafe en büyük olduğundan, bu konumda olduğu zamanlar Venüs gözlemi için en uygun dönemlerdir. Aynı durum diğer bir iç gezegen olan Merkür için de geçerlidir.

27 Haziran akşamı güneşin batışından sonra Ay’ı ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus’u batı ufkunun üzerinde birbirine yakın gözlemleyebilirsiniz.

Venüs ve Ay 21 Haziran’da gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismini gün doğumundan önce doğu ufkunun üzerinde gözlemleyebilirsiniz.

20 Haziran ise yaz gün dönümü yani gündüz süresinin en uzun, gece süresinin en kısa olduğu tarih.

23 Haziran’da Ay yerberi konumunda. Bu konumda her iki gökcismi arasındaki mesafe 357.900 km.

17 Ağustos 2017’de ABD’deki LIGO ve İtalya’daki Virgo dedektörleri kütleçekimsel dalga sinyalleri tespit etti. Kütleçekimsel dalgalardan yaklaşık 2 saniye sonra NASA’nın Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu aynı doğrultuda kısa süreli gama ışını patlaması gözlemledi.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.