Hücre Yaşlanmasına Neden Olan Etmenlerden Biri Keşfedildi

Dr. Mahir E. Ocak
14/08/2019 - 10:33

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

ABD’deki Güney Kaliforniya Üniversitesinde çalışan Alireza Delfarah ve arkadaşları, aşırı yaşlanmış hücrelerde çoğalmanın durmasının sebeplerinden birini keşfetti. Araştırmacılar, Journal of Biological Chemistry’de yayımlanan makalelerinde aşırı yaşlanmış hücrelerde nükleotidlerin (DNA’nın yapı taşlarının) üretiminin durduğunu belirtiyor. Deneyler, genç hücrelerde nükleotid üretimi engellediğinde hücrelerin çoğalmasının durduğunu ve aşırı yaşlı hâle geldiklerini gösteriyor.

Geçmişte aşırı yaşlanmış hücreler üzerinde yapılan araştırmalarda daha çok fibroblast olarak adlandırılan bağ doku hücrelerine odaklanılmıştı. Araştırmacılarsa epitelyal hücreler üzerinde çalışmalar yapmış. Pek çok kanser türü, vücuttaki organların dış yüzeyini kaplayan bu hücrelerde ortaya çıkar.

Hücrelerin aşırı yaşlanması bir bakımdan olumlu, bir bakımdan da olumsuz olarak görülür. Aşırı yaşlanmış hücrelerde çoğalmanın durması kansere karşı koruma sağlar. Ancak hücrelerin aşırı yaşlanması ileri yaşlarda ortaya çıkan hastalıklara da sebep olur.

Araştırmacılar, asıl amaçlarının hücrelerin aşırı yaşlanmasını engellemek olmadığını belirtiyor. Çünkü aşırı yaşlanmanın engellenmesi kanseri tetikleyebilir. Ancak aşırı yaşlanmış hücreleri yok ederek insanların daha sağlıklı bir biçimde yaşlanmasını sağlamak mümkün olabilir.

Günümüzde aşırı yaşlanmış hücreleri yok eden ilaçlar geliştirmek için çalışmalar yapılıyor. Delfarah ve arkadaşlarının yaptığı çalışma da özellikle bu konuda çok yararlı olacaktır. Çünkü genç hücrelere zarar vermeden aşırı yaşlanmış hücreleri yok edebilmek için öncelikle aşırı yaşlı hücrelerin diğer hücrelerden hangi bakımlardan farklı olduğunun bilinmesi gerekiyor.

Türk bilim insanları tarafından geliştirilen metal kompleks bileşiğinin kolon kanseri tedavisinde kanser ilacı olarak kullanılmasına yönelik hücre kültürü ve deney hayvanları test aşamaları başarıyla geçildi. ABD ve Avrupa Birliği patent ofislerinden patenti alınan bileşiğin kanser hastaları ile gerçekleştirilecek testlerinden sonra ilaç olarak üretimine başlanabilir.

Göz tomografisi yöntemi sayesinde gözdeki mikro ölçekteki doku katmanları yüksek çözünürlükle görüntülenebiliyor. Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan bu yöntem beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.