Kalp Krizinden Sonra Kök Hücre Tedavisi

Dr. Mahir E. Ocak
09/07/2019 - 15:17

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi. Konu ile ilgili bir makale Dr. Sangeetha Vadakke-Madathil ve arkadaşları tarafından Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da yayımlandı.

New York’taki Mount Sinai Tıp Fakültesinde çalışan Prof. Dr. Hina Chaudhry ve öğrencilerinin geçmişte yaptığı çalışmalar, fare plasentasından elde edilmiş, çeşitli türde kök hücrelerin kalp sorunları olan farelerin tedavisinde yararlı olduğunu göstermişti. Araştırmacıların yeni çalışmasıysa kök hücrelerin kalbin hasarlı bölgesine göç edip çalışan kalp hücrelerine dönüşecek biçimde kendilerini programlayabildiklerini ve böylece kalbin iyileşmesine yardımcı olduklarını gösteriyor.

Araştırmacılar ilk olarak daha önce kalbin iyileşmesine yardımcı olduğunu tespit ettikleri, çeşitli türde kök hücreler içeren karışımı inceleyerek hangi türdeki kök hücrelerin kalp hücrelerine dönüştüğünü tespit etmeye çalışmışlar. Karışımın yaklaşık %40’ı Cdx2 hücrelerinden oluştuğu için ilk olarak bu hücrelere yönelmişler.

Deneyler sırasında erkeklerden oluşan üç ayrı gruptaki farelerde kalp krizi tetiklenmiş. Daha sonra ilk gruptaki farelere Cdx2 hücreleri, ikinci gruptaki farelere içinde Cdx2 hücreleri bulunmayan bir kök hücre karışımı, üçüncü gruba (kontrol grubuna) da tuzlu su enjekte edilmiş. Fareler, kalp krizinden hemen sonra ve enjeksiyonun üzerinden üç ay geçtikten sonra manyetik rezonans görüntüleme (MRI) ile incelenmiş. Sonuçta Cdx2 enjekte edilen farelerin kalp dokusunda iyileşmeler olduğu diğer gruplardaysa herhangi bir iyileşme olmadığı görülmüş. Sonuçlar Cdx2 hücrelerinin kalbin hasarlı bölgesine göç ettiğini, yeni damarlar ve çalışan kalp hücreleri oluşturduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar Cdx2 hücrelerinin bazı önemli özelliklerini de tespit etmişler. Bu hücrelerde, vücuttaki organları oluşturduğu bilinen embriyonik (embriyodan elde edilen) kök hücrelerde bulunan tüm proteinler var. Ayrıca Cdx2 hücrelerinde embriyonik kök hücrelerde olmadığı bilinen başka bazı proteinler de var. Hücrelerin hasarlı bölgeye göç etmesini de bu proteinler sağlıyor. Cdx2 hücrelerinin bir diğer önemli özelliği bağışıklık sisteminden tepki görmemesi. Bir farenin vücuduna başka bir farenin plasentasından elde edilen Cdx2 hücreleri enjekte edildiğinde bile bağışıklık sistemi hücreleri reddetmiyor.

Elde edilen sonuçlar insanlarda kalp sorunlarının tedavisi için kök hücrelerin kullanıldığı tedavilerin geliştirilmesinde yararlı olabilir.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.