Kendi Kendine Şekil Değiştirebilen Malzemeler Artık Mikro Ölçekte

Dr. Tuba Sarıgül
02/09/2016 - 15:44

Scientific Reports

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) ve Singapur Teknoloji ve Tasarım Üniversitesi’nden (SUTD) bilim insanları üç boyutlu baskı yöntemini kullanarak kendiliğinden şekil değiştirebilen mikro ölçekte malzemeler üretti. Yöntem farklı alanlarda, örneğin güneşin gün içindeki hareketine göre yön değiştirebilen güneş panellerinin ya da ilaçları vücuttaki hastalıklı hedef bölgelere ulaştırabilen kapsüllerin geliştirilmesinde kullanılabilir.

Kendiliğinden şekil değiştirebilen yapılar, dışarıdan uygulanan bir etki ile -örneğin ısı, ışık ya da elektrik- fiziksel özelliklerinde belirgin değişimler olan malzemeler. Bu malzemeler katlansalar, bükülseler ya da gerilerek uzatılsalar dahi tekrar ilk şekillerini alabiliyor. Scientific Reports dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları ısı etkisiyle şekil değiştirebilen çok küçük (boyutları yaklaşık saç teli kalındığında olan) yapılar üretmeyi başardı.

Scientific Reports - Üç boyutlu baskı yöntemiyle üretilen bu minik kıskacın kolları sıcaklık düşürüldüğünde kapanarak altındaki nesneyi yakalıyor. Isıtıldığında ise açılarak nesneyi serbest bırakıyor.

Araştırmacılar bu amaçla biri çok esnek ve yumuşak, diğeri sert yapıya sahip iki farklı polimer kullandı (Polimerler çok sayıda küçük molekülün birbirlerine bağlanmasıyla oluşan büyük moleküllerdir). Bu polimerler önce uygun oranlarda karıştırıldı. Ardından ışık kullanılan bir üç boyutlu baskı yöntemi ile farklı şekillere sahip malzemeler üretildi. Klasik üç boyutlu baskı cihazları kullanarak çok küçük boyutta yapılar üretmek mümkün değil. Ancak malzemelerin şekillendirilmesinde ışık kullanılan bu yöntemde mikro ölçekte üretim yapılabiliyor. Araştırmacılar ürettikleri malzemelerin şekillerini sıcaklıkla değiştirmeyi başardı. Bir sonraki hedefleri ise vücut sıcaklığından yararlanarak şekil değiştirebilen yapılar üretebilmek.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.

Bilim dünyasında yeni keşifler yapmak için hayal gücünün ne kadar önemli olduğunu gösteren bir çalışma Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden geldi. Dr. Ruike Zhao, Japon kâğıt sanatlarından biri olan kirigamiden ilham alarak esnek yüzeylere yapıştırılan bantlar için bir çözüm üretti. Kirigami, kâğıdın katlanıp üzerinde kesikler açılarak biçimlendirildiği bir sanat dalı.

Utah Üniversitesi mühendislerinin keşfettiği yeni bir malzemeden yapılan yüzükle vücut ısısı kullanılarak elektrikli küçük bir tavayı çalıştırmaya yetecek kadar elektrik üretilebilecek ve hatta birkaç saat içinde cep telefonununuz şarj edilebilecek.

Metalik camlar, yapıları camlarınkine benzeyen ve genellikle farklı tür metal atomları içeren malzemelerdir. Plastiklerden sonraki en önemli malzeme bilimi ürünü olduğu söylenen bu malzemelerin metal alaşımlarından (farklı metaller içeren karışımlardan) temel farkı yapılarının düzensiz olmasıdır.

Yakın zamanlarda ABD’deki Maryland Üniversitesi’nde çalışan Prof. Dr. Liangbing Hu ve öğrencileri ahşabı yoğunlaştırmak için yeni bir yöntem geliştirdi.

Konstanz Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı deniz kestanelerinin omurgalarından esinlenerek yeni bir tür çimento geliştirdi. Araştırmacılar bu malzemeyi kullanarak 8000 metre yüksekliğinde sütunlar dikmenin mümkün olduğunu belirtiyor.

Tükenmez kalemlerde mürekkep kütleçekimi etkisiyle akarak kalemin ucundaki bilyeye ulaşır. Dönebilen bu bilye yardımıyla mürekkep...