Kendi Kendine Şekil Değiştirebilen Malzemeler Artık Mikro Ölçekte

Dr. Tuba Sarıgül
02/09/2016 - 15:44

Scientific Reports

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) ve Singapur Teknoloji ve Tasarım Üniversitesi’nden (SUTD) bilim insanları üç boyutlu baskı yöntemini kullanarak kendiliğinden şekil değiştirebilen mikro ölçekte malzemeler üretti. Yöntem farklı alanlarda, örneğin güneşin gün içindeki hareketine göre yön değiştirebilen güneş panellerinin ya da ilaçları vücuttaki hastalıklı hedef bölgelere ulaştırabilen kapsüllerin geliştirilmesinde kullanılabilir.

Kendiliğinden şekil değiştirebilen yapılar, dışarıdan uygulanan bir etki ile -örneğin ısı, ışık ya da elektrik- fiziksel özelliklerinde belirgin değişimler olan malzemeler. Bu malzemeler katlansalar, bükülseler ya da gerilerek uzatılsalar dahi tekrar ilk şekillerini alabiliyor. Scientific Reports dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları ısı etkisiyle şekil değiştirebilen çok küçük (boyutları yaklaşık saç teli kalındığında olan) yapılar üretmeyi başardı.

Scientific Reports - Üç boyutlu baskı yöntemiyle üretilen bu minik kıskacın kolları sıcaklık düşürüldüğünde kapanarak altındaki nesneyi yakalıyor. Isıtıldığında ise açılarak nesneyi serbest bırakıyor.

Araştırmacılar bu amaçla biri çok esnek ve yumuşak, diğeri sert yapıya sahip iki farklı polimer kullandı (Polimerler çok sayıda küçük molekülün birbirlerine bağlanmasıyla oluşan büyük moleküllerdir). Bu polimerler önce uygun oranlarda karıştırıldı. Ardından ışık kullanılan bir üç boyutlu baskı yöntemi ile farklı şekillere sahip malzemeler üretildi. Klasik üç boyutlu baskı cihazları kullanarak çok küçük boyutta yapılar üretmek mümkün değil. Ancak malzemelerin şekillendirilmesinde ışık kullanılan bu yöntemde mikro ölçekte üretim yapılabiliyor. Araştırmacılar ürettikleri malzemelerin şekillerini sıcaklıkla değiştirmeyi başardı. Bir sonraki hedefleri ise vücut sıcaklığından yararlanarak şekil değiştirebilen yapılar üretebilmek.

Tükenmez kalemlerde mürekkep kütleçekimi etkisiyle akarak kalemin ucundaki bilyeye ulaşır. Dönebilen bu bilye yardımıyla mürekkep...

Freiburg’daki Fraunhofer Malzeme Mekaniği Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı camları şekillendirmek için lazerlerin kullanıldığı yeni bir yöntem geliştirdi.

Cam bir malzeme ufak bir darbe ile paramparça olurken plastik malzemeler üzerlerine uygulanan basınca karşı çok daha dirençlidir.

Alanlarında ulusal ve uluslararası başarılara imza atan bilim insanlarını gençlerle buluşturan Bilim Genç Bilim Söyleşileri Doç. Dr. Yunus Eren Kalay ile Ankara’nın Yenimahalle ilçesindeydi.

Gençleri bilim insanları ile buluşturan Bilim Genç Bilim Söyleşileri 22 Kasım 2016 tarihinde Yozgat’ta gerçekleştirildi.

Yazın çok sıcak havalarda doğal olarak daha ince, vücudu daha serin tutan kıyafetler tercih edilir. Ancak günümüzdeki giyeceklerin istisnasız tamamı...

Camların dayanıklılığını artırmak ve kırılam cam...

Harvard Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, pencerelerde kullanılabilecek...

Rochester Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmada kendi ağırlığının yaklaşık 1000 katını taşıyabilen sıcaklığa duyarlı yeni polimerler sentezlendi.

Yeni teknolojiler sayesinde yeni malzemeler geliştirildiği gibi yeni malzemeler sayesinde...