Kendini Onaran Metal Kaplaması

Dr. Mahir E. Ocak
13/03/2019 - 15:37

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor. Dr. Alane Lim ve arkadaşlarının Prof. Dr. Jiaxing Huang önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Research’te yayımlandı.

Çizilme ya da çatlama olduğunda kaplama malzemesi akarak hasarlı bölgeyi onarıyor.

Metal yüzeylerin üzerindeki ufak tefek çatlakları önlemek ya da tespit etmek çok zordur. Ancak zamanla giderek büyüyebilir ve hatta devasa yapıların yıkılmasına bile sebep olabilirler.

Geçmişte de kendini onaran kaplama malzemeleri vardı. Ancak bu malzemeler yalnızca mikrometre (metrenin milyonda biri) büyüklüğündeki hasarları onarabiliyordu. Araştırmacıların geliştirdiği yeni kaplama malzemesiyse milimetre büyüklüğündeki hasarları bile saniyeler içinde onarabiliyor. Deneyler sırasında aynı bölge art arda 200 defa çizildiğinde dahi malzemenin kendini tekrar tekrar onarabildiği görüldü.

Araştırmacılar, en iyi kaplama malzemelerinin yağ benzeri akışkan malzemelerden üretilebileceğini düşünerek çalışmalara başladı. Ancak sıradan yağlar, kaplama malzemesi olmak için aşırı derecede akışkandır. Geliştirilecek malzemenin akışkanlığının hem kendiliğinden akacak kadar yüksek hem de yüzeylere tutunacak kadar düşük olması gerekiyordu. Araştırmacılar, bu amaçla, kaplama yağının içinde bir “hafif parçacık ağı” oluşturdular. Parçacıklar yağın yüzeye tutunmasını sağlıyor. Ancak bir çizilme ya da çatlama olduğunda da kaplama yağı akarak hasarı onarıyor.

Araştırmacılar, geliştirdikleri kaplama malzemesini su içinde ve hatta asit havuzlarında bile test ettiler. Sonuçlar malzemenin metal yüzeylere tutunma konusunda çok iyi olduğunu gösteriyor. Aşındırıcı akışkanlara maruz kalan metaller ya da köprülerin ve botların su altında kalan kısımları bu kaplama malzemesiyle boyanabilir ve böylece ufak hasarların zamanla büyümesi engellenebilir.

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.

Bilim dünyasında yeni keşifler yapmak için hayal gücünün ne kadar önemli olduğunu gösteren bir çalışma Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden geldi. Dr. Ruike Zhao, Japon kâğıt sanatlarından biri olan kirigamiden ilham alarak esnek yüzeylere yapıştırılan bantlar için bir çözüm üretti. Kirigami, kâğıdın katlanıp üzerinde kesikler açılarak biçimlendirildiği bir sanat dalı.

Utah Üniversitesi mühendislerinin keşfettiği yeni bir malzemeden yapılan yüzükle vücut ısısı kullanılarak elektrikli küçük bir tavayı çalıştırmaya yetecek kadar elektrik üretilebilecek ve hatta birkaç saat içinde cep telefonununuz şarj edilebilecek.