Kışın Gökyüzü Neden Daha Berraktır?

Dr. Tuba Sarıgül
11/01/2016 - 14:33

Bu sorunun cevabı aslında gökyüzünün neden mavi göründüğü ile ilişkili. Atmosferdeki parçacıklar Dünya’ya ulaşan ışığı yansıtır ve saçar. Bu durum gökyüzünün farklı renklerde görünmesine neden olurken gökcisimlerinin gözlemlenmesini de zorlaştırır, çünkü cisimden gelen ışığı engelleyerek görüntünün bulanıklaşmasına neden olur ve gökcismi net bir şekilde görülemez.

Sıcak hava daha fazla su buharı tutabildiği için yaz aylarında havadaki nem oranı kışa göre daha yüksektir. Havadaki su molekülleri katı parçacıklara tutunarak sis ve bulut oluşmasına neden olabilir. Kışın ise hava daha az nem tutabildiği için daha kurudur ve gökyüzü daha berraktır. Bu nedenle yıldızlardan gelen ışınlar daha az yansıdığı ve saçıldığı için yıldızlar daha net ve parlak görünür.

Örneğin evrenin ilk anlarına dair öngörülerde bulunmak üzere araştırmalar yapılan BICEP2 deneyi, soğuk ve kuru hava zayıf kozmik ışınların tespit edilmesine imkân verdiği için Güney Kutbu’nda gerçekleştiriliyor (Araştırmayla ilgili daha ayrıntılı bilgiye Bilim ve Teknik dergisinin Nisan sayısında yayımlanan “Şişme Kozmolojisinin Doğrudan İlk Kanıtı” başlıklı yazıdan ulaşabilirsiniz).

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı (İGA) yerleşkesinde gerçekleştiriliyor.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...