Kök Hücre Yöntemiyle Mide Dokusu Üretildi

Dr. Mahir E. Ocak
03/11/2014 - 14:45

Cincinnati Çocuk Hastenesi Tıp Merkezi’nde çalışan bir grup araştırmacı kök hücre yöntemiyle laboratuvar ortamında mide dokuları üretmeyi başardı. Dr. K. W. McCracken ve arkadaşları tarafından kısa süre önce Nature’da yayımlanan araştırma, mide ile ilgili hastalıkların laboratuvar ortamında incelenebilmesi için çok önemli bir gelişme. Örneğin laboratuvar ortamında üretilen mide dokuları kullanılarak, mide kanseri üzerine araştırmalar yapılabilir ya da midenin ilaçlara nasıl tepki verdiği incelenebilir.

Araştırmalar sırasında mide dokuları üretmek için kök hücreler kullanılmış. Bu hücreler, içinde bulunduğu ortamın koşullarına göre başkalaşarak vücuttaki herhangi bir hücre türüne dönüşebiliyor. Deneyler sırasında kök hücrelerin mide dokularına dönüşmesi 34 gün sürmüş. Birkaç milimetre çapında olan dokularda, kan hücresi ve bağışıklık hücresi bulunmuyor. Ancak bu dokular yine de gerçek mide dokularına benziyor.

Elde edilen dokular ile gerçek mide dokuları arasındaki büyük benzerlik, araştırmacıların bu dokuları kullanarak mide hastalıkları ile ilgili deneyler yapmasına da imkân vermiş. Ülser ve mide kanserine sebep olan Helicobacter pylori bakterileri dokulara enjekte edildikten sonra, 24 saat içinde hücrelerin çoğalma hızının iki katına çıktığı ve tümörlerin oluşmasına sebep olan c-Met adlı bir genin aktifleştiği görülmüş. Bu etkilerin mide kanseri olan hastalardakilerle aynı olması, kanser araştırmalarında kök hücre yöntemiyle üretilen mide dokularından yararlanılabileceğini gösteriyor.

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir. Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar.

Yıldırım bir uçağa çarptığında hiç zarar vermeyebileceği gibi ciddi hasarlara da yol açabilir. Yıldırımların sebep olduğu son kaza 1988 yılında meydana geldi. Sonraki yıllarda ise yıldırımların uçaklar üzerinde etkilerinin belirlenmesi sayesinde etkin koruma teknikleri geliştirildi.

Birleşik Krallık’taki Lancaster Üniversitesi’nden mühendisler yolların yüzeyine gömülecek ve geçen taşıtlardan kaynaklanan titreşimleri elektrik enerjisine dönüştürecek akıllı malzemeler, piezoelektrik özellikli seramikler üzerinde çalışıyor.