Kök Hücre Yöntemiyle Mide Dokusu Üretildi

Dr. Mahir E. Ocak
03/11/2014 - 14:45

Cincinnati Çocuk Hastenesi Tıp Merkezi’nde çalışan bir grup araştırmacı kök hücre yöntemiyle laboratuvar ortamında mide dokuları üretmeyi başardı. Dr. K. W. McCracken ve arkadaşları tarafından kısa süre önce Nature’da yayımlanan araştırma, mide ile ilgili hastalıkların laboratuvar ortamında incelenebilmesi için çok önemli bir gelişme. Örneğin laboratuvar ortamında üretilen mide dokuları kullanılarak, mide kanseri üzerine araştırmalar yapılabilir ya da midenin ilaçlara nasıl tepki verdiği incelenebilir.

Araştırmalar sırasında mide dokuları üretmek için kök hücreler kullanılmış. Bu hücreler, içinde bulunduğu ortamın koşullarına göre başkalaşarak vücuttaki herhangi bir hücre türüne dönüşebiliyor. Deneyler sırasında kök hücrelerin mide dokularına dönüşmesi 34 gün sürmüş. Birkaç milimetre çapında olan dokularda, kan hücresi ve bağışıklık hücresi bulunmuyor. Ancak bu dokular yine de gerçek mide dokularına benziyor.

Elde edilen dokular ile gerçek mide dokuları arasındaki büyük benzerlik, araştırmacıların bu dokuları kullanarak mide hastalıkları ile ilgili deneyler yapmasına da imkân vermiş. Ülser ve mide kanserine sebep olan Helicobacter pylori bakterileri dokulara enjekte edildikten sonra, 24 saat içinde hücrelerin çoğalma hızının iki katına çıktığı ve tümörlerin oluşmasına sebep olan c-Met adlı bir genin aktifleştiği görülmüş. Bu etkilerin mide kanseri olan hastalardakilerle aynı olması, kanser araştırmalarında kök hücre yöntemiyle üretilen mide dokularından yararlanılabileceğini gösteriyor.

İlk defa 1800lü yıllarda ortaya çıkan elektrikli trenlerde, kömür ya da petrol ürünl

Biraz hava almak için evden çıktınız. Bir süre yürüdükten sonra başınızı gökyüzüne doğru kaldırdınız. O da ne?

Hong Kong Politeknik Üniversitesinden Guijun Li ve arkadaşları da grafen kullanarak hidrofobik cerrahi maskeler üretmişler.

2000’li yıllar, sinemada görsel efektler ve bilgisayarlı animasyon alanlarında önemli yeniliklerin görüldüğü bir dönemdi.

Çocukken düşe kalka sürmeyi öğrendiğiniz ilk bisikleti hatırlıyor musunuz? Rengi neydi, kaç vitesti, şekli nasıldı?

1990’lar, bilgisayar teknolojisinin de gelişmesiyle birlikte, dijital görsel efektlerin öne çıktığı yıllar oldu. Bu dönemde günümüzde de kullanılan birçok yazılım geliştirildi.

Bilgi ve eğlence sistemleri, her ne kadar araçları daha konforlu bir ortama dönüştürse de aynı zamanda sürüş güvenliğini tehlikeye atabiliyor.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde mart ayında objektiflerinizi çevrenizdeki teknolojik aletlere odaklamanızı istemiştik. Bu süreçte #Teknoloji etiketiyle Bilim Genç’te paylaştığınız fotoğraflar Bilim Genç ekibi tarafından değerlendirildi.

Vecnos tahta kalemi boyutlarında, 360 derece görüş alanına sahip bir kamera geliştirdi. Çevrenizdeki her şeyi tek kareye sığdırabilen bu kamera sayesinde artık paylaştığınız fotoğraflara ve videolara yeni bir bakış açısı getirebilirsiniz.