Mars’ta Gün Batımı

Dr. Tuba Sarıgül
23/07/2015 - 13:01

NASA/JPL-Caltech/MSSS/Texas A&M University

Fotoğrafın büyük hali için tıklayın.

NASA’nın Curiosity uzay aracı tarafından kaydedilen ilk renkli gün batımı görüntüsü olan bu fotoğraf 15 Nisan’da çekildi. Görüntü Curiosity’nin üzerindeki Mastcam görüntüleme sistemi tarafından kaydedildi.

Mastcam görüntüleme sistemi Curiosity’nin Mars yüzeyinde yüksek çözünürlükte renkli fotoğraflar ve videolar çekmesine imkân sağlıyor. Sistem iki kameradan oluşuyor. Mastcam’ın sağ ve sol gözü olarak isimlendirilen bu kameralardan gelen fotoğraflar birleştirilerek panoramik görüntüler elde edilebiliyor. Mastcam renkleri insan gözüne hayli yakın şekilde algılayabiliyor.

Dünya’da gün batımı sırasında gökyüzünde genellikle kırmızı-turuncu renkler hakimken, bu fotoğraftan Mars’ta güneşin batışının mavimsi renklerde olduğu anlaşılıyor. Bu durumun sebebinin Mars’ın atmosferindeki parçacıkların sarı ve kırmızı renklerdeki uzun dalga boylu ışınları daha fazla saçması olduğu düşünülüyor.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı (İGA) yerleşkesinde gerçekleştiriliyor.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...