Neden Yaşlandıkça Kilo Alırız?

Dr. Mahir E. Ocak
14/10/2019 - 16:03

İsveç’teki Karolinska Enstitüsünde yapılan bilimsel çalışmalar, insanların çoğunun yaşlandıkça kilo almasının sebebini ortaya çıkardı. Prof. Dr. Peter Arner ve arkadaşlarının Nature Medicine’de yayımladıkları sonuçlara göre yağ hücrelerindeki lipit döngüsü (yağların yakılma ve depolanma hızı) yaşlandıkça yavaşlıyor ve böylece daha kolay kilo alınıyor.

Vücut yağı olarak adlandırılan gevşek bağ doku, büyük oranda yağ hücresi olarak adlandırılan, enerjiyi yağ olarak depolayan hücrelerden oluşur. Araştırmacılar, 10 erkek ve 44 kadından oluşan bir gruptaki insanların yağ hücrelerinde yaşanan değişimleri ortalama 13 yıl boyunca takip ettiklerinde, kilo almalarından ya da kaybetmelerinden bağımsız olarak tüm deneklerdeki lipit döngüsünün giderek yavaşladığını tespit etmişler. Bu durum yaşlandıkça daha fazla kalori almayan ya da daha az egzersiz yapmayan insanların bile giderek kilo almasıyla sonuçlanıyor. Yaşlandıkça kilo almamak ise ancak kalori alımını azaltmakla mümkün oluyor.

Araştırmacılar kilo kaybetmek için operasyon geçirmiş 41 kadını operasyondan sonraki yedi yıl boyunca takip etmiş ve lipit döngüsünün vücut ağırlığını nasıl etkilediğini de incelemişler. Sonuçlar, sadece ameliyattan önce düşük lipit döngüsüne sahip olup daha sonra lipit döngüsü hızlananların kilo kaybetmeyi başarabildiğini gösteriyor.

Prof. Dr. Arner, elde edilen sonuçların yaşlandıkça vücut ağırlığını düzenleyen  etkenlerin, diğer tüm etkenlerden bağımsız olarak, yağ dokusundaki süreçler olduğunu gösterdiğini belirtiyor.

Geçmişte yapılan çalışmalar, lipit döngüsünü hızlandırmanın bir yolunun daha fazla egzersiz yapmak olduğunu göstermişti. Yapılan son çalışma da bu durumu destekliyor ve daha iyi sonuç almak için kilo kaybı ameliyatlarından sonra daha fazla egzersiz yapılması gerektiğini gösteriyor.

Yeni tip koronavirüsün sebep olduğu salgın ortaya çıktığından beri etkilerini daha iyi anlamak, karşılaştırma yapmak ve neler olabileceğini öngörmek adına dünya üzerinde bugüne kadar yaşanan büyük salgınlara odaklanıldı. Biz de tarihteki önemli salgınları sizin için özetledik.

El hijyeni, yeni tip koronavirüs gibi solunum yolu enfeksiyonuna neden olan virüslerden korunmak için alınabilecek en etkili önlemlerden biri. Peki sabun virüsleri nasıl yok ediyor?

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.