Orion İlk Uzay Yolculuğunu Başarıyla Tamamladı

Dr. Tuba Sarıgül
05/12/2014 - 09:02

NASA

NASA’nın insanları Ay’ın ötesine ulaştırmak amacıyla tasarladığı uzay aracı Orion bugün Türkiye saati ile 14:05’te ilk uzay yolculuğuna başladı. Orion yaklaşık dört buçuk saat süren test uçuşunu Büyük Okyanus’a sorunsuz bir şekilde iniş yaparak tamamladı.4 Aralık’ta gerçekleştirilmesi planlanan ilk test uçuşu roketlerdeki problem nedeniyle ertelenmişti.

Fırlatma için uygun 2 saat 39 dakikalık zaman aralığında ortaya çıkan bir dizi aksilik nedeniyle Orion’un ilk test uçuşu dün gerçekleştirilememişti. İlk olarak fırlatma alanında tehlikeli bölge sınırları içindeki bir tekne testin ertelenmesine neden oldu. Daha sonra şiddetli rüzgâr nedeniyle kalkışa dakikalar kala fırlatma iki kere daha ertelendi. En son olarak roketlerindeki problem düzeltilemeyince mühendisler Orion’un dün gerçekleştirilmesi planlanan ilk test uçuşunu ertelemeye karar verdi.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı (İGA) yerleşkesinde gerçekleştiriliyor.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...