Skip to content Skip to navigation

Satranç - Mayıs 2018

Kıvanç Çefle
01/05/2018 - 00:00

Sevgili gençler,

Önce geçen ay sorduğumuz problemle başlayalım:

İki hamlede mat

Bu problem E. Boswell isimli kurgucunun yapıtı. Problem, 1928 yılında İsveç’te çıkan Svenska Dagbladet isimli günlük bir gazetede yayımlanmış.

 

1. Va8!

Bu bir bekleme hamlesi. Yani, beyaz siyahı herhangi bir şekilde bir hamlede matla tehdit etmiyor. Ama siyahın yapacağı herhangi bir hamle onun zararına sonuç veriyor ve bir hamlede mat oluyor. Yani anahtar hamle, siyahı zugzwang’a sokuyor. Şimdi varyasyonlara bakalım:

  1. 1...d4. Bu hamle vezire h1-a8 çaprazını açar. Beyaz 2. Vh1 hamlesiyle mat eder.
  2. 1...c3. Bu hamle b3 piyonunu korumasız bırakır. Beyaz  2. Şxb3 hamlesiyle mat eder.
  3. 1...b2. Bu hamle siyah şahın b2’ye kaçmasını engeller. Beyaz 3. Şb4 ile mat eder.

Bu problemde ne öğrendik? Siyahın başlangıçta oynayabileceği hamlelere karşı beyazın “hazır” matları var mı? Önce ona baktık. 1...d4 hamlesine karşılık hazır matı varken (2. Vh1) 1...c3 ve 1...b2 hamlelerine karşı yoktu. Biz de, bu hamlelere karşı da mat veren bir bekleme hamlesinin problemi çözebileceğini düşündük ve 1. Va8! anahtar hamlesini bulduk.

 

Gelelim bu ayın problemine...

Valeriy Surkov
Thema Danicum, 1994

İki hamlede mat

Yine aynı yöntemi uygulayın. İşinize yarayacak.

Çözümün tamamı bir sonraki ayda.

 

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.

İlgili İçerikler

Sosyal Bilimler

Birçoğumuz tatilin başlamasıyla birlikte uçakla, otomobille, trenle ya da otobüsle yola çıktık.

Sosyal Bilimler

Picasso gibi ressamların şaheserlerinin altındaki gizli resimleri ortaya çıkarmak ancak bilimsel yöntemlerle mümkün. Gizli sanat eserlerini keşfetmeye çalışan araştırmacılar dijital görüntüleme ile spektroskopik yöntemleri bir araya getiriyor.

Sosyal Bilimler

Hayranlıkla baktığımız tablolar çoğu zaman tek bir seferde ortaya çıkmaz. Sanatçılar, genellikle işe bir eskiz çizerek başlar. Ancak tablonun yapım aşamasında bazen fikir değiştirip planda olmayan figürler ekler ya da önceden planladıkları figürleri çıkarırlar. Bazen de boyamaya başladıkları bir figürün yerini ya da biçimini değiştirirler.

Sosyal Bilimler

Mutluluk, öfke, korku, üzüntü… Bu temel duyguların hepsi tüm insanlarda bulunur. Ancak yoğunlukları bireyden bireye değişir. Normal kabul edilen sınırlarda yaşanıldığında bu duygular bireyin sağlıklı bir hayat sürmesine yardımcı olur. Ancak bu duyguların aşırı uçlarda yaşanması veya bastırılması bireyde psikolojik problemlere yol açabilir.

Sosyal Bilimler

James Watt’ın buhar motorunu keşfetmesi Sanayi Devrimi’nin başlangıcı olarak kabul edilir. Watt, buhar motorunu madenlerde ortaya çıkan suyun dışarı pompalanması için bir yöntem ararken geliştirdi. Ancak bu amaçla geliştirilen sistemlerin geçmişi çok daha eskilere dayanıyor.

Sosyal Bilimler

Hollywood’un önde gelen görsel efekt tasarımcıları, stüdyoda üretilen film yapımlarında kullanılan birtakım teknikler geliştirdiler.Bununla birlikle renkli görüntüler film yapım endüstrisinde önemli değişikliklere yol açtı.

Sosyal Bilimler

TÜBİTAK, sergi düzenekleri ve eğitim atölyeleriyle ziyaretçilere bilimi uygulayarak ve deneyerek eğlenceli bir şekilde keşfetme imkânı sunan bilim merkezleri ile ilgili tüm bilgilere internet üzerinden en kolay şekilde ulaşılabilmesi için TÜBİTAK Bilim Merkezleri portalını yayına aldı.

Sosyal Bilimler

Descartes düşünmenin insanı diğer canlılardan ayıran en temel özellik olduğunu ifade etmek için “Düşünüyorum, öyleyse varım” demişti. Ancak çoğu zaman davranışlarımızın sebebi olarak duygularımızı gösteririz. 

Sosyal Bilimler

Minyatür çok ince işlenmiş, küçük boyutlu, kendine has boyama tekniği ve anlatım dili olan geleneksel bir resim sanatıdır. El yazması eserlerde konuya açıklık getirmek amacıyla metni desteklemek için uygulanır. Bu sanatı yapan kişilere nakkaş denir.

Sosyal Bilimler

Spor, sanat, bilim ya da başka birçok alanda başarılı olmanın sırrının tekrar, alıştırma, pratik ya da antrenman yapmaktan geçtiğini biliriz. Peki, bir alanda üst düzey bir başarı elde etmek için ne kadar süre çalışmak gerekir?