Seyahat Ederken Bir Şeyler Okuduğumuzda Neden Kötü Hissederiz?

Dr. Tuba Sarıgül
30/12/2014 - 12:12

Beynimiz sinir sisteminin farklı bileşenlerinden gelen verileri birleştirerek vücudumuzun konumunu, yönünü ve hareket edip etmediğini algılar. İç kulakta bulunan bir sıvı vücudun hangi yönde (yukarı-aşağı, ileri-geri ya da sağa-sola) hareket ettiğini belirlemesi için beyne yardımcı olur. Gözlerimiz ise vücudumuzun konumunun ve hareket yönünün görsel olarak algılanmasını sağlar. Kaslarımızdaki, eklemlerimizdeki ve derimizdeki sinir hücrelerinin de dâhil olduğu bu sistemlerden gelen veriler birbiriyle uyuşmadığı zaman baş dönmesi, denge kaybı, mide bulantısı gibi rahatsızlıklar baş gösterir.

Örneğin seyahat ederken bir kitap okuduğumuzda iç kulaktaki sıvı -bizimle beraber kulağımızdaki sıvı da hareketi hissettiği için- beynimize hareket ettiğimizi, gözlerimizden gelen verilerse -gözlerimiz kitaba odaklandığı için- sabit durduğumuzu söyler. Beyne ulaşan iki ayrı mesajın farklı şeyler söylemesi, karışıklığa sebep olur ve kendimizi kötü hissederiz. Yolculuk sırasında aracın hareket ettiği yöne doğru bakan bir koltuğa oturmak ve bize göre konumu sabit herhangi bir şeye odaklanmamak bu tür rahatsızlıkları daha az yaşamamızı sağlayabilir.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.