Terden Güç Üreten Biyopil Dövme

İbrahim Özay Semerci
27/10/2014 - 10:50

San Diego’da bulunan Kaliforniya Üniversitesi’nden bir grup araştırmacının geliştirdiği geçici dövme şeklindeki biyopil terdeki laktat molekülü vasıtasıyla güç üretiyor. Fiziksel hareketlerimiz sonucu daha çok enerjiye ihtiyaç duyan vücudumuz glikoliz denen süreçle şekeri kullanılabilir enerjiye çeviriyor. Bu süreçte yan ürün olarak laktat molekülü açığa çıkıyor. Biyopil dövmede bulunan bir enzim laktat molekülündeki elektronları alarak elektriksel akım oluşmasını sağlıyor. Biyopil çalışırken derinin her bir santimetrekaresi için 70 mikrowatt değerinde güç üretiliyor. Bu miktardaki güç, bir saati çalıştırabilecek kadar yeterli olmasa da araştırmacılardan Wenzhao Jia iki veya üç dövmenin yeterli gücü üretebileceğini belirtiyor. Dr. Jia, biyopiller kıyafet üretiminde kullanılabilirse geniş bir yüzey alanı elde edilebileceğini söylüyor. Araştırmacılar biyopillerin kullanımını yaygınlaştırabilirse daha çabuk şarj olan, yenilenebilir enerji kaynağı kullanan ve zehirli kimyasal madde içermeyen piller hayatımıza girmiş olacak.

Yapılan farklı araştırmalar karıncaların kendi vücut ağırlıklarının 10-50 kat fazlasını taşıyabildiklerini gösteriyor. Peki, karıncalar nasıl bu kadar kuvvetli olabiliyor?

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tercih edildiği, su ve enerjinin verimli kullanıldığı, hava kalitesinin artırıldığı, geri dönüştürülebilen malzemelerden yapılan yeşil binalar içinde yaşayanların verimliliğini artıracak şekilde tasarlanıyor.

İskorpitgiller takımında yer alan uçan kırlangıç balığı dünyada tuzlu, sıcak ve ılıman denizlerde yaşar.

Karbon, azot, fosfor, kükürt, hidrojen ve oksijen canlıların yapısında bulunan temel elementlerdir. Bu elementler ekosistemde sürekli olarak bir formdan başka bir forma dönüştürülür ve canlılar tarafından yaşamsal faaliyetler için tekrar tekrar kullanılır.

Türkiye doğasında zehirli ve zehirsiz birçok büyük mantar türü bulunuyor. Mantarların zehirli olup olmadığını anlamak ise hiç kolay değil. Çünkü aynı ortamda yaşayabilen mantarlar şekillerine, renklerine ve kokularına göre kolayca ayırt edilemezler.

Hücrelerimizde genetik bilgiyi taşıyan molekül olan DNA’nın keşfinden bu zamana kadar hayli yol alındı. Bu yıl 66.’sı kutlanan 25 Nisan DNA Günü’nde, 1860’lardan bugüne kadar genler üzerinde yapılan araştırmalara ve bu alanda yürütülen büyük projelere göz atmaya ne dersiniz?

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, 2014’ten beri yürüttüğü ve 40.000’den fazla öğrenciye ulaştığı TÜBİTAK Bilim Söyleşileri’ni tüm Türkiye’ye ulaştırmak için bir portal hazırladı.

Kemiriciler takımında yer alan su kemesi (Arvicola terrestris), Avrupa’dan Batı Sibirya ve Güneybatı Asya’ya kadar geniş bir bölgede yaşar. Ülkemizde de birçok bölgede görülür. Su kemesi yarı sucul yani su kenarında yaşayan fakat suya doğrudan bağımlı olmayan bir kemirici türüdür.