Üç Boyutlu Yazıcılarla Üretilen Dokular

Dr. Mahir E. Ocak
24/10/2018 - 11:33

Utah Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı üç boyutlu yazıcılarla canlı hücrelerden bağ doku, tendon ve omurga üretmek için bir yöntem geliştirdi. Gelecekte bu yöntemle üretilen dokular tedavi amacıyla kullanılabilir. Dr. David Ede ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Tissue Engineering Part C: Methods’ta yayımlandı.

Araştırmacıların geliştirdiği yöntemde ilk olarak hastanın vücudundan kök hücreler alınıyor. Bu hücreler daha sonra üç boyutlu yazıcılarla tendon ya da bağ doku oluşturacak biçimde bir hidrojel katmanının üzerine yazdırılıyor ve hastaya nakledilmeden önce laboratuvar ortamında büyütülüyor. Üretim süreci aslında çok karmaşık bir biçimde ilerliyor, çünkü canlı dokular farklı türde hücrelerin karmaşık bir biçimde düzenlenmesiyle oluşur. Örneğin tendonları ya da bağ dokuları oluşturan hücrelerin yavaş yavaş kemik hücrelerine dönüşmesi gerekiyor ki üretilen doku kemiğe tutunabilsin.

Günümüzde hastalara nakledilen dokular ya hastanın vücudunun başka bir bölgesinden ya da kadavralardan alınıyor. Ancak bu dokular her zaman sağlıklı olmuyor. Omurga disklerinin başarılı bir biçimde nakledilebilmesi içinse şekillerinin hastaya uygun hale getirilmesi gerekiyor. Geliştirilen yeni yöntem sayesinde bu sorunlar aşılabilir.

17 Aralık 1903’te, ABD’li Wright kardeşler tarafından bir hava aracı ile gerçekleştirilen ilk uçuşun üzerinden bir asırdan fazla zaman geçti. O tarihten itibaren hızla gelişen havacılık teknolojileri bugün insanlara yerden ortalama 11-12 kilometre (36.000-40.000 feet) yüksekte uçma imkânı sunuyor.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Prof. Dr. Ramazan Akdemir ile üç boyutlu yazıcıyla üretilen eriyebilen damar stenti projesi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Her şeyin azı karar çoğu zarar” denir. Bu söz bağışıklık sistemimiz için de geçerli olabilir. Çünkü bağışıklık sisteminin aşırı aktif olması otoimmün hastalıklara (öz bağışıklık hastalıkları) sebep olabiliyor.

Sindirim sistemimizi yakından tanıyıp yiyeceklerin vücudumuza girdikten sonra hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl enerjiye dönüştüğünü öğrenmek i

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?