Üç Boyutlu Yazıcılarla Üretilen Dokular

Dr. Mahir E. Ocak
24/10/2018 - 11:33

Utah Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı üç boyutlu yazıcılarla canlı hücrelerden bağ doku, tendon ve omurga üretmek için bir yöntem geliştirdi. Gelecekte bu yöntemle üretilen dokular tedavi amacıyla kullanılabilir. Dr. David Ede ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Tissue Engineering Part C: Methods’ta yayımlandı.

Araştırmacıların geliştirdiği yöntemde ilk olarak hastanın vücudundan kök hücreler alınıyor. Bu hücreler daha sonra üç boyutlu yazıcılarla tendon ya da bağ doku oluşturacak biçimde bir hidrojel katmanının üzerine yazdırılıyor ve hastaya nakledilmeden önce laboratuvar ortamında büyütülüyor. Üretim süreci aslında çok karmaşık bir biçimde ilerliyor, çünkü canlı dokular farklı türde hücrelerin karmaşık bir biçimde düzenlenmesiyle oluşur. Örneğin tendonları ya da bağ dokuları oluşturan hücrelerin yavaş yavaş kemik hücrelerine dönüşmesi gerekiyor ki üretilen doku kemiğe tutunabilsin.

Günümüzde hastalara nakledilen dokular ya hastanın vücudunun başka bir bölgesinden ya da kadavralardan alınıyor. Ancak bu dokular her zaman sağlıklı olmuyor. Omurga disklerinin başarılı bir biçimde nakledilebilmesi içinse şekillerinin hastaya uygun hale getirilmesi gerekiyor. Geliştirilen yeni yöntem sayesinde bu sorunlar aşılabilir.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.