Üç Boyutlu Yazıcılarla Üretilen Dokular

Dr. Mahir E. Ocak
24/10/2018 - 11:33

Utah Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı üç boyutlu yazıcılarla canlı hücrelerden bağ doku, tendon ve omurga üretmek için bir yöntem geliştirdi. Gelecekte bu yöntemle üretilen dokular tedavi amacıyla kullanılabilir. Dr. David Ede ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Tissue Engineering Part C: Methods’ta yayımlandı.

Araştırmacıların geliştirdiği yöntemde ilk olarak hastanın vücudundan kök hücreler alınıyor. Bu hücreler daha sonra üç boyutlu yazıcılarla tendon ya da bağ doku oluşturacak biçimde bir hidrojel katmanının üzerine yazdırılıyor ve hastaya nakledilmeden önce laboratuvar ortamında büyütülüyor. Üretim süreci aslında çok karmaşık bir biçimde ilerliyor, çünkü canlı dokular farklı türde hücrelerin karmaşık bir biçimde düzenlenmesiyle oluşur. Örneğin tendonları ya da bağ dokuları oluşturan hücrelerin yavaş yavaş kemik hücrelerine dönüşmesi gerekiyor ki üretilen doku kemiğe tutunabilsin.

Günümüzde hastalara nakledilen dokular ya hastanın vücudunun başka bir bölgesinden ya da kadavralardan alınıyor. Ancak bu dokular her zaman sağlıklı olmuyor. Omurga disklerinin başarılı bir biçimde nakledilebilmesi içinse şekillerinin hastaya uygun hale getirilmesi gerekiyor. Geliştirilen yeni yöntem sayesinde bu sorunlar aşılabilir.

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?