Teknoloji
Başak Kandemir
16/05/2018 - 11:30

Üç Boyutlu Biyoyazıcıyı Kendin Yapabilirsin

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

Günümüzde ticari olarak satılan biyoyazıcılar genellikle kapalı sistemlerdir. Bu nedenle cihaz üzerinde değişiklik yapılması zordur. Bu sistemlerin fiyatı 10 bin ile 200 bin dolar arasında değişiyor. Yazıcıyı oluşturan parçaların kullanıcı tarafından istenilen şekilde değiştirilebildiği ve düzenlenebildiği yeni biyoyazıcının maliyeti ise 500 dolardan düşük.

Araştırmacılar yeni geliştirdikleri biyoyazıcı sisteminde normal yazıcılardaki mürekkebi püskürten sistem yerine geniş hacimli bir enjektör ve buna bağlı bir pompa sistemi kullandı. Kullanım ve tasarım açısından kullanıcı dostu olan üç boyutlu biyoyazıcının maliyeti de bu şekilde düşürülmüş oldu.

Sonuçları HardwareX dergisinde yayımlanan araştırmada geliştirilen biyoyazıcı teknolojisi sayesinde daha büyük boyutta ve daha yüksek çözünürlükte biyolojik malzemeler ve yapay insan dokuları elde etmek mümkün hale geldi.

Araştırmacıların LVE 3-D bioprinter olarak adlandırdıkları biyoyazıcının kolayca kullanılabilmesi için ayrıntılı eğitim videoları yayınlandı. Bu teknolojiden yararlanmak isteyenler biyoyazıcının malzemelerini temin ederek yeni teknolojiyi deneyebilirler.

Üç Boyutlu Biyoyazıcıyı Biliyor muyuz?

Üç boyutlu yazıcı teknolojisinin temelleri 1986 yılında Charles Hull tarafından atıldı. Mürekkep yerine canlı hücre içeren baskı malzemesi kullanılan üç boyutlu biyoyazıcı teknolojisi yapay doku ve organ üretimine imkân veriyor. Biyoyazıcılarla basılan ilk biyolojik malzeme kemik dokusu için üretilen destekleyici bir yapı.

Son yıllarda bu teknolojinin yaygınlaşması ile birlikte kıkırdak, deri, kalp kapağı ve aort damarı gibi canlı dokular üretildi. Biyoyazıcı teknolojisinin organ nakliyle ilgili sıkıntıların üstesinden gelebilmek için dokuları ve organları yenilemede (rejenere etmede) çok önemli işlevler yerine getirebileceği düşünülüyor.

Bu teknoloji özellikle doku mühendisliği ve yenileyici (rejeneratif) tıp alanlarında hayli önemli. Örneğin Kuzey İrlanda’da üç boyutlu biyoyazıcı teknolojisinden faydalanılarak üretilen karaciğer, ilk kez 3 yaşındaki bir çocuğa nakledilerek organ nakli sırası bekleyen insanlara umut ışığı oldu.

Başak Kandemir
Gebze Teknik Üniversitesi Biyoteknoloji Enstitüsü Araştırma Görevlisi

Teknoloji

ABD’nin Santa Cruz şehrinde bulunan Kaliforniya Üniversitesi ve Japonya’daki Ritsumeikan Üniversitesinden bir grup araştırmacı, üç boyutlu yazıcıları kullanarak insanlarınkine benzer biçimde çalışabilen robot parmak üretti.

Bir grup araştırmacı, tıpkı ayçiçekleri gibi Güneş’i takip eden bir malzeme geliştirdi.