Uyduların da Uyduları Olabilir mi?

Dr. Mahir E. Ocak
12/08/2019 - 10:14

Gezegenler yıldızların, uydular da gezegenlerin etrafında dolanır. Peki büyük uyduların küçük uydulara sahip olması da mümkün müdür? Eğer bu tür “altuydular” sadece etrafında dolandıkları uydunun kütleçekimi etkisinde hareket etseydi cevap kesinlikle evet olurdu. Ancak altuydular sadece etraflarında dolandıkları uydunun değil, aynı zamanda uydunun etrafında dolandığı gezegenin de kütleçekiminden önemli ölçüde etkilenecektir. Bu durum altuyduların yörüngelerinin kararsızlaşmasına sebep olabilir.

Prof. Dr. Juna Kollmeier ve Prof. Dr. Sean Raymond önderliğinde çalışmalar yapan bir grup gökbilimci, altuyduların hangi koşullar altında kararlı yörüngelere sahip olabileceğini kuramsal yöntemlerle incelemiş. Monthly Notices of the Royal Society’de yayımlanan sonuçlara göre, ancak gezegenine uzak yörüngelerde dolanan büyük kütleli uydular altuydulara sahip olabilir. Güneş Sistemi’nde altuydulara sahip olabilecek dört uydu var: Jüpiter’in uydusu Callisto, Satürn’ün uyduları Titan ve Iapetus ve Dünya’nın uydusu Ay. Ancak bu uyduların hiçbirinin etrafında dolanan bir altuydu yok.

Yakın zamanlarda keşfedilen, Jüpiter büyüklüğündeki Kepler 1625b ötegezegeninin etrafında dolanan bir öteuydunun da altuydulara sahip olabilecek bir kütlesi ve yörüngesi olduğu belirtiliyor. Ancak öteuyduların  etrafında dolanan altuyduları tespit edebilmek çok zor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.

NASA Space Apps Challenge’ın (NASA Uluslararası Uzay Uygulamaları Yarışması) Türkiye ayağı bu yıl Ankara, Elazığ ve Şanlıurfa’da düzenleniyor. Ankara’daki organizasyona 19-20 Ekim tarihlerinde ODTÜ Genç Girişimciler Topluluğu ev sahipliği yapıyor.