Yeni Ufuklar Uzay Aracı Neptün’ün Yörüngesine Ulaştı

Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 15:35

NASA tarafından 2006 yılında uzaya gönderilen Yeni Ufuklar (New Horizons) uzay aracı, 25 Ağustos’ta Neptün’ün yörüngesine ulaştı.  Şu an Dünya’dan yaklaşık 4,4 milyar kilometre uzaklıkta olan uzay aracı, bir sene sonra Plüton’u ve Plüton’un uydularını görüntüleyecek.

Yeni Ufuklar, Neptün’ün yörüngesinden geçtiği bu günlerde, gezegenden yaklaşık 4 milyar kilometre uzaklıkta bulunuyor. 25 yıl önce yine bir 25 Ağustos günü Voyager 2 uzay aracı da Neptün’ün yörüngesine ulaşarak gezegenin ilk görüntülerini göndermişti. Bu tarihi olayın 25. yıl dönümünde yine Neptün’ün yörüngesine ulaşan Yeni Ufuklar, esasen gezegene Voyager 2 kadar yaklaşamadı. Ancak Yeni Ufuklar’ın kameraları, Voyager 2’ninkilere göre çok daha gelişmiş ve 10 Temmuz’da Neptün’ün uzaktan birkaç fotoğrafını çekmeyi başardı.

Gelecek yıl Plüton’u ve uydularını görüntüleyecek olan Yeni Ufuklar’ın çekeceği fotoğrafların, Voyager 2’nin yıllar önce çektiği Triton (Neptün’ün yüzeyi buzlarla kaplı bir uydusu) fotoğraflarına benzeyeceği tahmin ediliyor. Bu durumun nedeni, Triton’un, Neptün’ün çekimine kapılmış, Plüton benzeri bir gökcismi olduğunun düşünülmesi.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.

NASA Space Apps Challenge’ın (NASA Uluslararası Uzay Uygulamaları Yarışması) Türkiye ayağı bu yıl Ankara, Elazığ ve Şanlıurfa’da düzenleniyor. Ankara’daki organizasyona 19-20 Ekim tarihlerinde ODTÜ Genç Girişimciler Topluluğu ev sahipliği yapıyor.