Dünya ve Yaşam
Nurulhude Baykal
15/09/2018 - 08:00

Gökkuşağı Dağları

Sarı, turuncu, kırmızı, kahverengi, yeşil, mavi… Çin’in Danxia bölgesinde bulunan Gökkuşağı Dağları fırçayla boyanmış gibi duran renklerin çeşitliliği ile dikkat çekiyor.

Görseli büyütmek için tıklayın.

Çin’in Danxia bölgesinde bulunan Gökkuşağı Dağları fırçayla boyanmış gibi duran renklerin çeşitliliği ile dikkat çekiyor. Sarı, turuncu, kırmızı, kahverengi, yeşil, mavi… Bu kadar farklı renk tonunun bir arada bulunması dağları oluşturan kayaçların oluşma ve aşınma süreçleri ile ilgili.

Yerbilimciler milyonlarca yıl önce günümüzde Çin sınırlarında kalan bölgede okyanus tabanında birikmiş kireçli kumtaşı ve silttaşı katmanlarının kıta çarpışmaları sonucu katlanıp Gökkuşağı Dağları’nı oluşturduğunu düşünüyor. Fiziksel, kimyasal ve biyolojik aşınma süreçleri farklı minerallerden oluşan kumtaşı katmanlarının açığa çıkmasına yol açtı.

Kayaçları oluşturan minerallerin yapısındaki demir Gökkuşağı Dağları’nın farklı renklerde görünmesine neden olan en önemli etmenlerden biri. Demirin oksijenle tepkimeye girmesi sonucu oluşan hematit minerali kayaçlara kırmızı ve kırmızımsı kahverengi, limonit minerali koyu kahverengiden açık sarıya renkler verir. Demirin kükürt ile tepkimeye girmesi sonucu oluşan pirit minerali metalik sarı renktedir.

Demirin silikat iyonu (bir silisyum atomunun dört oksijen atomuna bağlanması sonucu oluşan bir iyon) ile tepkimeye girmesi sonucu oluşan klorit ve olivin mineralleri bulunan kayaçlar ise yeşil tonlardadır.

Danxia, Çincede “gül renkli bulut” anlamına geliyor. Bu isim yaklaşık 500 kilometrekare genişliğindeki bölgeye hâkim kızıl renk ile örtüşüyor. Danxia bölgesi 2009 yılında UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne alındı.

Nallıhan, Ankara

Ülkemizde de farklı renklerde kayaç katmanlarından oluşan doğal yeryüzü şekilleri var.

Dünya ve Yaşam

Kuşlar fiziksel özelliklerine, uçuş amaçlarına ve dış etmenlere bağlı olarak farklı hızlarda uçabilir.

Sakarya Üniversitesi ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesinden iki araştırmacı sadece Bolu’nun Aladağlar bölgesinde yetişen yeni bir bitki türü keşfetti.