logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

İrrasyonel Davranışlarımızın Sebebi Düşünmeden Hareket Etmemiz mi?

İyi Tarım ve Organik Tarım Arasındaki Farklar

İlk, Ortanca, Son: Doğum Sırası Kişiliğimizi Nasıl Etkiler?

Kasım 2025’te Gökyüzü

Mekanik Titreşimin İnsan Vücuduna Etkileri

Satranç Kasım 2025

Yemek Seçmek Genetik Mi Yoksa Şımarıklık Mı? Neden Brokoliye Düşmanmış Gibi Bakıyoruz?


İrrasyonel Davranışlarımızın Sebebi Düşünmeden Hareket Etmemiz mi?

Prof. Dr. Süleyman İNAN
15 / 11 / 2025

Hiç bazen bir şeyin üstüne düşünmeye üşendiğiniz oldu mu? Örneğin bir ürün reklamının izler izlemez etkisine girdiğinizi fark ettiğiniz ya da verdiğiniz otomatik bir cevabı sonradan sorguladığınız… Belki de birçok durumda, neden öyle davrandığımızı sonradan düşünmemize yol açan bir mekanizma devrededir.

İrrasyonel Davranışlarımızın Sebebi Düşünmeden Hareket Etmemiz mi?

Elena_Garder/iStockphoto.com

Hakikat-sonrası (post-truth) olarak adlandırılan çağda yani doğruyla yanlışı ayırt etmenin giderek zorlaştığı son on yılda bir bilgi bombardımanının içindeyiz. Ancak gerçeği bulmak için uğraş vermek çoğu zaman yorucu geliyor. Bu nedenle kimi zaman mantıklı görünmeyen gerekçeleri bile sorgulamadan kabul edebiliyoruz. Peki neden?

Harvard Üniversitesi’nden psikolog Ellen Langer, 1970’lerde yaptığı ve sonradan “Düşünmemezlik (Mindlessness) deneyi” olarak anılan bir araştırmayla bu soruya yanıt aradı. Langer, insanların sosyal ortamlarda her zaman bilinçli ya da farkındalıkla davranıp davranmadığını test etmek istiyordu.

Bir Fotokopi Makinesi Deneyi

Araştırmanın parçası olan sosyal deney, üniversite kütüphanesindeki bir fotokopi makinesinin önünde yapıldı. Fotokopi için sıra bekleyen farklı kişilere üç farklı biçimde aynı istek yöneltildi.

  1. “Pardon, fotokopi makinesini kullanabilir miyim?”
  2. “Affedersiniz, fotokopi makinesini kullanabilir miyim çünkü fotokopi çekmem gerekiyor?”
  3. “Bunun kopyalarını almam gerekiyor çünkü acelem var.”

İlk ifade yalnızca bir talep, ikincisi mantıksız ama sebep içeren bir talep, üçüncüsü ise gerçek bir gerekçe içeriyordu.

Sonuç şaşırtıcıydı. İnsanların büyük bölümü, gerekçe mantıklı olmasa bile içinde “çünkü” bulunan isteğe olumlu yanıt verdi. Yani “çünkü” kelimesini duymak, talebin mantığını sorgulamadan kabul etmeye yetmişti.

Zihin Otomatik Pilotta

Ellen Langer’ın bu deneyinden çıkan sonuç basit ama çarpıcıydı. İnsanlar, karşılaştıkları bir davranış ya da isteği çoğu zaman onun mantığına göre değil, biçimine göre değerlendiriyor. Bir isteğin “sebepli” biçimde ifade edilmesi, onun otomatik olarak meşru ya da makul görünmesine yol açıyor. Başka bir deyişle zihnimiz yalnızca içeriğe değil, bilginin sunulma biçimine de tepki veriyor.

Bu durum, insanların irrasyonel davrandıkları anlamına gelmiyor. Aksine bu davranışların bile kendi içinde bir düzeni var. Yani düşündüğümüz kadar rasyonel değiliz ama tamamen rastgele de davranmıyoruz; sadece çoğu zaman otomatik pilottayız ve bu da karşılaştığımız durumun ya da davranışın biçimine göre tepkiler vermemize yol açıyor.

Günümüzde iletişim uzmanları bu basit olguyu çok iyi kullanıyor. Reklamlarda sıkça gördüğümüz kalıplar da bunun sonucu: “Daha iyi temizleyen deterjan”, “daha şekersiz gazlı içecek”, “daha etkili vitamin” … Her biri aslında küçük farkları büyük nedenler gibi sunuyor. Çünkü beynimiz, bir gerekçe duyduğunda içeriği sorgulamadan kabul etmeye eğilimli.

Kısacası, sebep her zaman önemli olmasa bile “bir sebep varmış” izlenimi bizi etkiliyor ve en önemlisi de bu durum bizi düşünmekten alıkoyabiliyor.    

Ellen Langer’ın araştırması bize şunu hatırlatıyor: İnsan aklı her zaman rasyonel çalışmıyor; bazen yalnızca “mantıklıymış gibi görünen” kalıpları takip ediyor. Bu nedenle bir bilgiyi duyduğumuzda ya da bir reklama maruz kaldığımızda kendimize şu soruyu sormakta fayda var: “Gerçekten bir nedeni mi var yoksa sadece öyle söylendiği için mi ikna oldum?”

Kaynak:

  • Langer, Ellen, Blank, Arthur& Chanowitz, Benzion (1978). “The Mindlessness of Ostensibly Thoughtful Action: The Role of ‘Placebic’ Information in Interpersonal Interaction”. Journal of Personality and Social Psychology. Vol.36, No.6, p.635-642.

Yazar Hakkında:

Prof. Dr. Süleyman İNAN

Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Eğitimi

Konu
Sosyal Bilimler

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Destekleme Programının 12. Dönem Çağrıları Yayınlandı!

Duyurular • 26-09-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 08-09-2025

NEXT Sosyal Nedir?

Haberler • 17-08-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Anadolu Parsının En Net Görüntüsü Kaydedildi

Haberler • 07-12-2024

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş