Sağlık
Dr. Elif Ebren Kaya
06/08/2022 - 09:00

Tempolu Yürüyüş Yaşlanmayı Yavaşlatıyor

Yürümek sağlığımız için önemli bir aktivite. Yavaş yürümek yerine tempolu yürüyüşü tercih edenlerdenseniz size güzel bir haberimiz var: Tempolu yürüyüşün biyolojik yaşlanmayı yavaşlattığı belirlendi.

Daha önce Birleşik Krallık’taki Leicester Üniversitesi araştırmacıları tarafından yapılan bir çalışmada, tempolu yürüyüş yapanların yavaş yürüyenlere göre 20 yıla kadar daha uzun bir yaşam beklentisine sahip olduğu belirlenmişti. Araştırmacılar bu sonucu, tempolu ve yavaş yürüyen kişilere yaşam beklentilerini sorarak elde etmişti.

Yakın zamanlarda yine Birleşik Krallık’ta 405.981 katılımcı ile gerçekleştirilen başka bir çalışmada ise tempolu yürüyüşün yaşlanmayı yavaşlattığı belirlendi. Nasıl mı?

Çalışmada tempolu yürüyüş ile uzun telomer yani daha genç biyolojik yaş arasında bir bağlantı olduğu belirlendi. Hücreler bizleri genç ve sağlıklı tutabilmek için bölünür. Ancak her bölünme sonrasında telomerlerin uzunluğu kısalır. Telomerler kritik bir seviyeye kadar kısaldığında ise hücre bölünmesi durur ve artık yeni hücreler oluşmaz. Bunun sonucunda da yaşlanma meydana gelir.

Telomer, Her bir DNA sarmalının ucunda bulunan ve kromozomları koruyan parçalar.

Araştırma ekibinden Dr. Paddy C. Dempsey, yaşlanma hızını azaltmak için genel olarak yürüme sürelerinin ve belirli bir sürede tamamlanan adım sayısının artırılmasını öneriyor.

• Zaccardi F. ve ark., “Comparative Relevance of Physical Fitness and Adiposity on Life Expectancy: A UK Biobank Observational Study.”, Mayo Foundation for Medical Education and Research, Cilt 94, Sayı 6, s. 985-994, 2019.
  • Dempsey P. C. ve ark., “Investigation of a UK biobank cohort reveals causal associations of self-reported walking pace with telomere length.”, Communications Biology, Cilt 5, Sayı 381, 2022.

Sağlık

Bir gece yarısı ansızın uyanıp herhangi bir şekilde hareket edemediğiniz oldu mu?

Fatma Gönen, Bilim Genç sesli yayınının yeni bölümünde demir eksikliğinin ne olduğunu, neden ortaya çıktığını ve belirtilerini anlatırken demiri hangi besinlerden alabileceğimizle ilgili beslenme önerileri veriyor.