Uzay
Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 15:35

Yeni Ufuklar Uzay Aracı Neptün’ün Yörüngesine Ulaştı

NASA tarafından 2006 yılında uzaya gönderilen Yeni Ufuklar (New Horizons) uzay aracı, 25 Ağustos’ta Neptün’ün yörüngesine ulaştı.  Şu an Dünya’dan yaklaşık 4,4 milyar kilometre uzaklıkta olan uzay aracı, bir sene sonra Plüton’u ve Plüton’un uydularını görüntüleyecek.

Yeni Ufuklar, Neptün’ün yörüngesinden geçtiği bu günlerde, gezegenden yaklaşık 4 milyar kilometre uzaklıkta bulunuyor. 25 yıl önce yine bir 25 Ağustos günü Voyager 2 uzay aracı da Neptün’ün yörüngesine ulaşarak gezegenin ilk görüntülerini göndermişti. Bu tarihi olayın 25. yıl dönümünde yine Neptün’ün yörüngesine ulaşan Yeni Ufuklar, esasen gezegene Voyager 2 kadar yaklaşamadı. Ancak Yeni Ufuklar’ın kameraları, Voyager 2’ninkilere göre çok daha gelişmiş ve 10 Temmuz’da Neptün’ün uzaktan birkaç fotoğrafını çekmeyi başardı.

Gelecek yıl Plüton’u ve uydularını görüntüleyecek olan Yeni Ufuklar’ın çekeceği fotoğrafların, Voyager 2’nin yıllar önce çektiği Triton (Neptün’ün yüzeyi buzlarla kaplı bir uydusu) fotoğraflarına benzeyeceği tahmin ediliyor. Bu durumun nedeni, Triton’un, Neptün’ün çekimine kapılmış, Plüton benzeri bir gökcismi olduğunun düşünülmesi.

Uzay

24 Kasım’da fırlatılarak Ay yolculuğuna başlayan Chang’e 5 uzay aracı, Çin’in Ay’dan örnek getirmek üzere planlanan ilk uzay görevi. Peki, Ay’ın jeolojik yapısı bize hangi bilgileri sağlıyor?

NASA’ya ait OSIRIS-REx Uzay Aracı, Bennu Asteroidi’nden, Dünya'ya getirmek üzere, örnek aldı.