Fizik-Kimya-Matematik
Dr. Mahir E. Ocak
23/09/2020 - 14:46

En Hafif Ayna Geliştirildi

Bir grup araştırmacı, atomların düzenli bir biçimde tek bir katman içinde bulunduğu bir ayna geliştirdi.

Kaynak: Max Plancak Kuantum Optik Enstitüsü
Jun Rui ve David Wei, içinde en hafif aynayı barındıran deney düzeneğinin başında

Max Planck Kuantum Optik Enstitüsünde çalışan bir grup araştırmacı, atomların düzenli bir biçimde tek bir katman içinde bulunduğu bir ayna geliştirdi. Dr. Jun Rui ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Nature’da yayımlandı. Lazerlerdeki ışık ışınlarının üst üste binerek birbirini güçlendirmesi ya da zayıflatmasıyla optik ağlar ortaya çıkar. Optik ağlardaki potansiyel enerji çukurları, düşük enerjili (yavaş hareket eden) atomları içlerine hapsedebilir (bkz. aşağıdaki görsel). Araştırmacılar da aynayı meydana getiren atomları düzenli bir biçimde tek bir katman içinde tutabilmek için lazerlerden yararlanmışlar.

Kaynak: NIST
Lazer ışınlarının oluşturduğu optik ağın içine hapsolmuş atomlar

Yaklaşık 200 rubidyum atomundan oluşan ve çapı sadece 7 mikrometre olan aynayı gözle görmek imkânsız. Aynayı içinde bulunduran deney düzeneğiyse binden fazla parçadan oluşuyor ve kütlesi yaklaşık iki ton civarında.

Geliştirilen aynanın günlük hayatta kullanılması beklenmiyor. Ancak bilimsel araştırmalarda yararlı olacağı belirtiliyor.

Fizik-Kimya-Matematik

Aşağıda soru işareti ile gösterilen yerlere hangi rakamlar getirilmelidir?

Sevgili gençler, her zaman olduğu gibi önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümü ile başlayalım.