logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Ayın Matematik Sorusu - Haziran 2025

Ayın Matematik Sorusunu Doğru Çözenler – Mayıs 2025

Haziran 2025’te Gökyüzü

Linux İşletim Sistemi Nedir? Nerelerde Kullanılır?

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Hava Kirliliği Bilişsel Becerilerimizi ve Sosyal İlişkilerimizi Olumsuz Etkiliyor

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: Elektron Mikroskobu Mikro Dünyaların Keşfi


Anılarımız Gerçeği Ne Kadar Yansıtıyor?

Seher Aytüre
05/02/2025

İnsan belleği üzerine çalışmalar uzun süredir devam etse de hâlâ cevaplanmamış birçok soru var. Bu sorulardan biri de anılarımızı nasıl oluşturduğumuz ve unuttuğumuz.

Anılarımız Gerçeği Ne Kadar Yansıtıyor?

cnythzl/iStock.com

Sahte Bellek Nedir?

Sahte bellek, gerçekte yaşanmamış bir olayı hatırlamak veya yaşanmış bir olayı yanlış ya da değiştirilmiş şekilde anımsamak olarak tanımlanır. Bilim insanları uzun zamandır sahte bellek üzerine çalışmalar yürütüyor. Bu çalışmaların en önemlilerinden biri, Loftus ve Palmer tarafından yapılan “Otomobil Yıkımının Yeniden Kurulumu” isimli ilginç bir deney.

1974 yılında Elizabeth Loftus ve John Palmer tarafından gerçekleştirilen bu deneyde, insanların bizzat şahit oldukları bir olayı kendilerine yöneltilen soruların içeriğine göre çok farklı şekillerde hatırladıkları ve bu olaya dair anılarının değiştiği gözlemlenmiş.

Deneyde katılımcılara bir araba kazası videosu izletiliyor. Videoyu izleyen katılımcılar, beş gruba ayrılıyor. Bu grupların her birine “Arabaların … sırasındaki hızı neydi?” sorusu, tek kelime değişecek şekilde aşağıdaki alternatiflerle soruluyor:

  1. Arabaların parçalanma sırasındaki hızı neydi? (1. grup)
  2. Arabaların çarpışma sırasındaki hızı neydi? (2. grup)
  3. Arabaların toslama sırasındaki hızı neydi? (3. grup)
  4. Arabaların vurma sırasındaki hızı neydi? (4. grup)
  5. Arabaların dokunma sırasındaki hızı neydi? (5. grup)

Aynı kaza videosunu izleyen bu beş farklı grup, kendilerine yöneltilen sorulara farklı şekillerde cevap veriyor. Örneğin “Arabaların ‘parçalanma’ sırasındaki hızı neydi?” sorusu yöneltilen katılımcılar, “Arabaların ‘dokunma’ sırasındaki hızı neydi?” sorusunu cevaplayanlara göre ‘hızın’ daha yüksek olduğunu belirtiyor. “Arabaların ‘parçalanma’ sırasındaki hızı neydi?” sorusu yöneltilen katılımcılar arabaların hızının yaklaşık 40km/sa olduğunu hatırlarken “Arabaların ‘dokunma’ sırasındaki hızı neydi?” sorusunu alan katılımcılar, hızlarının yaklaşık 30km/sa olduğunu hatırlıyorlar. Bu durum, insanların bizzat şahit oldukları olayları kendilerine yöneltilen soruların içeriğine bağlı olarak farklı şekillerde hatırlayabildiğini gösteriyor.

araba hız grafiği

Çizer: Derin Aslan

Elde edilen önemli bulguların ardından Loftus ve Palmer, 150 yeni katılımcıyla ikinci bir deney gerçekleştirdi. Bu deneyde katılımcılar, videoyu izledikten sonra üç farklı gruba ayrıldı. Birinci gruba “Arabaların parçalanma sırasındaki hızı neydi?” ve ikinci gruba “Arabaların çarpışma sırasındaki hızı neydi?” soruları yöneltildi. Kontrol grubu olan üçüncü gruba ise arabaların hızları hakkında herhangi bir soru sorulmadı.

Bu ikinci deneyden bir hafta sonra kontrol grubu da dâhil tüm katılımcılar tekrar çağrıldı ve kendilerine video tekrar izletilmeden on soru yöneltildi. Sahte belleği test etmek için “Cam kırığı gördünüz mü?” sorusu da bu soruların içinde yer aldı.

Buna göre “Arabaların ‘parçalanma’ sırasındaki hızı neydi?” sorusunu yanıtlayan birinci gruptaki katılımcılar, “Cam kırığı gördünüz mü?” sorusuna diğer gruptakilere göre daha fazla sayıda “Evet” cevabı verdi. Hâlbuki videoda cam kırığı görünmüyordu.

Birinci grubun %36’sı aslında videoda olmayan cam kırıklarını gördüğünü hatırladığını söylerken ikinci grupta bu oran %14 çıktı. Bu da yöneltilen sorulardaki kelimelerin ve kelimelerin anımsattıklarının, dolayısıyla sorgulama tekniklerinin anılar ve onların hatırlanması üzerinde ne kadar etkili olduğunu gösteriyor.

Loftus ve Palmer deneyin sonuçlarını şu şekilde yorumluyorlar: “Beynimizde bilgiler iki şekilde saklanır. Bunlardan ilki, araba kazası videosunun ilk izlenme anında olayların olduğu gibi kaydedildiği hâlidir. Diğeri ise soruların sorulduğu aşamada bilgilerin yorumlanarak saklandığı hâlidir. Ancak zamanla bu iki bilgi iç içe geçer ve birbirinden ayrılması imkânsız hâle gelir. Böylece başlangıçtaki durumdan farklı bir anı oluşur.”

Sözlük:

Kontrol grubu: Üzerinde herhangi bir değişiklik yapılmayan, sadece deney grubundaki değişikliği kontrol etmeye yarayan grup

Kaynakça:

  • American Psychological Association. (n.d.). False memory. In APA Dictionary of Psychology. Retrieved November 25, 2019 https://dictionary.apa.org/inferiority-complex
  • Loftus, E. F., & Palmer, J. C. (1974). Reconstruction of automobile destruction: An example of the interaction between language and memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 13(5), 585-589.
  • Bellek. (2022). In Y. Saraç (Ed.), Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/bellek
Konu
Anılar

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Haberler • 30-05-2025

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: “Antarktika Hikâyeleri”

Duyurular • 24-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş