Dünya ve Yaşam
Prof. Dr. Latif Kurt, Dr. Ebru Özdeniz, Beste Gizem Özbey, Ayşenur Bölükbaşı
31/05/2018 - 10:30

Ankara’ya Özgü Bitkilerle Tanışalım

İç Anadolu Bölgesi’ndeki bitki türlerinden bazıları sadece Ankara’da bulunuyor. Haydi gelin, Ankara’dan başka yerde yaşayamayan bu bitkilerin bazılarıyla tanışalım!

Sevgi çiçeği (Centaurea tchihathefii)

İç Anadolu’nun büyük bir bölümü ormanlardan yoksundur. Ancak yüksek bölgelerde eski orman alanlarından günümüze ulaşan orman parçaları -kalıntı ormanlar olarak isimlendirilir- var. Bu ekosistemler çok sayıda bitki türüne ev sahipliği yapar.

İç Anadolu Bölgesi endemik türlerin Türkiye’deki coğrafi bölgelere göre dağılımlarına göre değerlendirildiğinde yedi bölge içinde üçüncü sırada yer alıyor. İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan başkentimiz Ankara’da ise 2340 bitki türü yaşıyor. Bu bitki türlerinin 391’i ise sadece Ankara’ya özgü yani endemik. Anlaşılan Ankara o kadar da gri değil, ender güzellikler barındırıyor.

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/endemik.jpg

İç Anadolu Bölgesi’ndeki bitki türlerinden bazıları ise sadece Ankara’da bulunuyor. Haydi gelin, Ankara’dan başka yerde yaşayamayan bu bitkilerin bazılarıyla tanışalım!

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/achillea_ketenogluii.jpg

Şah civanperçemi (Achillea ketenoglui)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/beypazari_geveni_astragalus_beypazaricus_.png

Beypazarı geveni (Astragalus beypazaricus)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/ayas_gumusu_astragalus_densifolius_subsp._ayashensis.png

Ayaş gümüşü (Astragalus densifolius subsp. ayashensis)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/kocak_geveni_astragalus_kochakii.png

Koçak geveni (Astragalus kochakii)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/gursogut_geveni_astragalus_yildirimlii.png

Gürsöğüt geveni (Astragalus yildirimlii)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/sevgi_cicegi_centaurea_tchihathefii.png

Sevgi çiçeği (Centaurea tchihathefii)

class=attr__format__media_original

Koca soda (Salsola grandis)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/ay_salbani_salvia_aytachii.png

Ay şalbanı (Salvia aytachii)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/kircayi_sideritis_galatica.png

Kırçayı (Sideritis galatica)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/mermer_sigirkuyrugu_verbascum_gypsicola.png

Mermer sığırkuyruğu (Verbascum gypsicola)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/ankara_cigdemi_crocus_ancyrensis_.png

Ankara çiğdemi (Crocus ancyrensis)

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/ankara_sigirkuyrugu_verbascum_ancyritanum.png

Ankara sığırkuyruğu (Verbascum ancyritanum)

Fotoğraflar:
Prof. Dr. Latif Kurt

“Ankara İli Biyoçeşitlilik Envanter Raporu”, Orman Bakanlığı DKMP Biyoçeşitlilik Dairesi, Ankara, 2014.

Yazarlar Hakkında:

Prof. Dr. Latif Kurt
Ankara Üniversitesi Biyoloji Bölümü
Dr. Ebru Özdeniz
Beste Gizem Özbey
Ayşenur Bölükbaşı

Dünya ve Yaşam

Beş yıl önce bugün nerede olduğunuzu, ne yaptığınızı, ne yediğinizi veya ne giydiğinizi hatırlıyor musunuz?

Sinir hücreleri sadece elektriksel ve kimyasal uyaranlara değil aynı zamanda basınç, titreşim gibi mekanik uyaranlara da tepki verir. Örneğin dokunma ve duyma, duyuların nöronların mekanik etkenlere tepki vermesinin sonucu gerçekleşir.