Dünya ve Yaşam
Ayşenur Okatan
03/07/2022 - 09:00

Kanada’da Çok İyi Korunmuş Bir Yavru Mamut Fosili Bulundu

Kanada’nın Yukon bölgesinde çok iyi korunmuş bir yavru mamut fosili bulundu.

Görsel: AFP/Yukon Hükümeti

Kanada’nın Yukon bölgesindeki bir altın madeninde, donmuş toprak üzerinde yapılan kazılar sonucunda, neredeyse tamamen korunmuş bir yavru yünlü mamut fosili bulundu. Keşfedilen fosile Hanca “büyük bebek hayvan” anlamına gelen “Nun cho ga” adı verildi.

Fosil üzerinde yapılan incelemeler sonucunda mamutun hortumunun, kıllarının, bağırsaklarının, ayak tırnaklarının ve derisinin günümüze kadar bir bütün hâlde korunduğu anlaşıldı. Detaylı incelemeler, fosilin 30.000 yıl önce yaşayan dişi bir yavru mamuta ait olduğunu gösterdi. Fosilin bütün hâlde korunmasının nedeninin ise 30.000 yıl önce gerçekleşen Buzul Çağı’nda yavru mamutun çamura saplanıp kalmasıyla birlikte tamamen donması olduğu düşünülüyor.

Yukon bölgesi, Buzul Çağı fosillerinin sıkça görüldüğü bir yer olarak bilinse de yeni bulunan fosil Kuzey Amerika’da keşfedilen fosiller arasında en bütüncül olarak korunanı. Fosilin geçmişte mağara aslanları, vahşi atlar ve dev bozkır bizonları ile birlikte Yukon bölgesinde yaşadığı düşünülüyor.

Filgiller ailesinde yer alan yünlü mamutlar, Afrika fili büyüklüğünde canlılardır. 4.000 yıl öncesine kadar yaşamlarını sürdüren yünlü mamutlar, insanlar tarafından beslenme ya da dişlerinden ve kemiklerinden alet yapma amacıyla avlanıyordu. Bilim insanları ise iklim değişikliğinin mi yoksa aşırı avlanmanın mı soylarını tükettiği konusunda kesin bir bilgeye sahip değil.

Dünya ve Yaşam

Dünya’nın 2022’de ürettiği ve üretebileceği tüm doğal kaynaklar 28 Temmuz itibarıyla tükendi. Bugünden itibaren geleceğe borçlanmaya başladık. Peki doğal kaynaklarımızı nasıl koruyabiliriz?

Sivrisineklerden korunmak için genellikle böcek öldürücü ilaçlar kullanıyoruz. Ancak bu ilaçlar sivrisinekleri ilk aşamada etkisiz hâle getirmezse daha da güçlenerek karşımıza çıkmalarına sebep olabiliyor.