Sağlık
Ayşenur Okatan
25/11/2020 - 18:30

Kanser Teşhisinde Yeni Bir Yöntem: Likit Biyopsi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümünden Prof. Dr. Haluk Külah ile likit biyopsi yöntemi hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik.

Kanser, vücudumuzdaki sağlıklı hücrelerin genetik yapılarının bozulması sonucu hücrelerin istem dışı ve kontrolsüzce çoğalması nedeniyle ortaya çıkan ciddi bir hastalıktır. Kanser, dünyadaki ölüm nedenleri arasında ikinci sırada yer alır; her 6 kişiden 1’inin ölüm sebebi kanserdir. Her ne kadar ölümcül bir hastalık olsa da kanserin birçok türü erken tanı, tedavi ve teşhis yöntemleri sayesinde ilerlemeden durdurulabilir.

Bilim insanları da bu ölümcül hastalıkla mücadele için yeni tanı, tedavi ve teşhis yöntemleri geliştiriyor. Bunlardan biri de Orta Doğu Teknik Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümünden Prof. Dr. Haluk Külah ve ekibi tarafından geliştirilen likit biyopsi yöntemi. Biz de Bilim Genç olarak yeni geliştirilen bu yöntem hakkında Prof. Dr. Haluk Külah ile bir söyleşi gerçekleştirdik.

Sağlık

Çocukluk ve ergenlik hayatımızın geri kalanında güçlü kemiklere sahip olmak için kritik dönemler. Peki, ergenler sağlıklı bir kemik gelişimi için günün ne kadarını egzersiz yaparak geçirmeli?

Almanya’daki Max Planck Yaşlanma Biyolojisi Enstitüsü ile İsveç’teki Karolinska Enstitüsü ve Göteborg Üniversitesinden araştırmacılar, kanser hücrelerinin çoğalmasını engelleyebilen bir molekül geliştirdi. Bu molekül gelecekte ilaç olarak kullanılabilir.