Fizik-Kimya-Matematik
Dr. Mahir E. Ocak
12/09/2014 - 09:52

Dünyanın En Soğuk Molekülü

Yale Üniversitesi’nden araştırmacılar, SrF moleküllerini 0,0025 Kelvin sıcaklığa soğutmayı başardı. Moleküllerin çok düşük sıcaklıklara soğutulabilmesinin, pek çok araştırma alanında faydalı olacağı düşünülüyor. Araştırmanın sonuçları Nature’da yayımlandı.

Araştırmacılar, SrF moleküllerini bu sıcaklıklara soğutabilmek için manyeto-optik yakalama yönteminden ve lazerlerden faydalanmış. Bir hazneden yayılan moleküller, önce lazerler yardımıyla yavaşlatılıyor, daha sonra manyetik alanlar yardımıyla bir hacmin içine hapsoluyor. Bu yöntem, daha önceleri sadece atomlarla yapılan deneylerde kullanılıyordu. Dr. J. F. Barry ve arkadaşları, bu yöntemi başarılı bir biçimde moleküllere uygulayan ilk araştırmacılar oldu. Prof. David DeMille önderliğinde yapılan çalışma sırasında kullanılan deney düzenekleri, bu çalışma için özel olarak tasarlanarak üretilmiş. Deneylerde SrF moleküllerinin kullanılmasının nedeni ise bu moleküllerin basit yapılı olması.

Manyeto-optik yakalama yönteminin moleküllere de uygulanabilmesinin, gelecekte kuantum kimyası ve parçacık fiziği gibi pek çok konuda yararlı olacağı düşünülüyor.

Fizik-Kimya-Matematik

Bilim kurgu filmlerinde yapay yer çekimiyle ilgili sahnelere rastlamış olabilirsiniz. Peki, gerçekte bu mümkün olabilir mi?

İsmini ABD televizyonlarında 1963-1976 yılları arasında yayınlanan Let’s Make a Deal (Bir Anlaşma Yapalım) isimli yarışma programının sunucusundan alan Monty Hall problemi aslında basit bir olasılık sorusuydu. Birçok insanın kafasını karıştıran bu problemi gelin birlikte inceleyelim.