Uzay
Dr. Mahir E. Ocak
03/12/2019 - 17:35

Güneş Sistemi’ndeki En Küçük Cüce Gezegen

ESO/P

Bir gökcisminin cüce gezegen unvanını kazanabilmesi için sağlaması gereken dört kriter vardır:

1. Güneş’in etrafında dolanması,

2. Bir gezegenin uydusu olmaması,

3. Yörüngesi civarında uyduları haricinde kendisiyle karşılaştırılabilecek büyüklükte gökcismi olmaması,

4. Kendi kütleçekimi etkisiyle kendi şeklini küreselleştirecek kadar kütleye sahip olması.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Avrupa Güney Gözlemevi’ndeki Çok Büyük Teleskop ile çalışmalar yapan bir grup gökbilimci yakın zamanlarda Hygiea’nın yüksek çözünürlüklü görüntülerini elde etmeyi başardı. Görüntülerde gökcisminin küre şeklinde olduğu görülüyor. Böylece Hygiea, cüce gezegen olarak adlandırılması için gerekli olan dördüncü kriteri de sağlamış oldu ve Güneş Sistemi’nin bilinen en küçük cüce gezegeni unvanını eline geçirdi. Daha önceleri bu unvanı elinde bulunduran Ceres’in çapı yaklaşık 950 kilometre. Hygiea’nın çapıysa 430 kilometre civarında.

Araştırma ile ilgili detaylı bilgiye Dr. P. Vernazza ve arkadaşlarının Nature Astronomy’de yayımladıkları makaleden ulaşabilirsiniz.

Uzay

Bir karadelik iki mekanizmayla büyür: çevresindeki maddeleri yutarak ve başka karadeliklerle birleşerek.

Çin tarihinde ilk kez Mars’a bir uzay aracı göndermeye hazırlanıyor.