Kır Yolları İçin Sürücüsüz Araçlar
Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir.
Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar. Günümüzdeki sürücüsüz araçlarsa yolculuk ederken daima haritalara ihtiyaç duyuyor. Taşıdıkları sensörler ve kameralar yol bulmalarına değil kazalardan kaçınmalarına yardımcı oluyor. Detaylı haritası çıkarılmamış, trafik işaretlerinin ve tabelaların olmadığı kır yollarında sürücüsüz araçları kullanmak şu an için mümkün değil.
Sürücüsüz araçların kullanım alanlarını genişletmenin bir yolu, haritalara ihtiyaç duymadan seyahat etmeye imkân verecek yeni teknolojiler geliştirmek. Bu konuda önemli bir adım, yakın zamanlarda Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan Prof. Dr. Daniela Rus ve Dr. Liam Paull tarafından atıldı. Geliştirdikleri MapLite isimli teknoloji, sürücüsüz araçların daha önce hiç bulunmadıkları yollarda, haritalara ihtiyaç duymadan seyahat etmelerine imkân veriyor.
MapLite, basit küresel konumlama sistemi (GPS) verileriyle yol koşullarını gözlemleyen bir dizi sensörü bir araya getiriyor. GPS verilerinden sadece aracın konumunu kabaca belirlemek için yararlanılıyor. Takip edilecek yolu belirlemek içinse tamamen sensörlerden gelen veriler kullanılıyor. İlk olarak yolculuğun hedeflenen son noktası belirleniyor. Daha sonra aracın görüş alanı içinde olan bir ara hedef konuyor. Araç bu ara hedefe ulaştıktan sonra yeni bir ara hedef belirleniyor. Böylece adım adım nihai hedefe doğru yol alınıyor. Araç ara hedeflere ulaşmak için takip edeceği yolu haritaya ihtiyaç duymadan, sensörler yardımıyla kendisi belirliyor.
Araştırmacılar, geliştirdikleri sistemi Toyota Prius model bir aracın üzerinde Massachusetts’teki çeşitli kır yollarında başarılı bir biçimde test etmişler. Ancak bu teknolojinin her koşul altında kullanılabilecek hale gelmesi için gelecekte de çeşitli çalışmaların yapılması gerektiği belirtiliyor. Örneğin MapLite, yükseklikteki ani değişiklikleri algılayamadığından şu an için dağ yollarında kullanılmaya uygun değil.