Teknoloji
Dr. Tuba Sarıgül
10/12/2015 - 11:54

Neden Daha Hızlı Yolcu Uçakları Geliştirilemiyor?

Günümüzde yolcu taşımacılığında kullanılan uçaklar saatte yaklaşık 900 kilometre hızla seyahate imkân veriyor.

Günümüzde yolcu taşımacılığında kullanılan uçaklar saatte yaklaşık 900 kilometre hızla seyahate imkân veriyor. Bu, 1960’lı yıllarda kullanılan yolcu uçaklarıyla karşılaştırılabilir bir değer. Bu durumun temel nedenlerinden biri harcanan yakıtın miktarı. Yaklaşık 50 yıldan beri yolcu uçaklarının hızında belirgin bir artış gözlenmese de yakıt tüketimi %70 azaldı. Günümüzde kullanılan yolcu uçakları yolcu başına 100 kilometrede yaklaşık 4 litre yakıt tüketiyor.

Uçağın harcadığı enerji miktarı havanın uçağa uyguladığı dirençle doğrudan ilişkili. Bu nedenle uçağın ağırlığı, irtifası ve hızı yakıt tüketimini etkileyen en önemli faktörler. Ses hızı aşıldığında oluşan şok dalgaları uçağa etki eden hava direncini önemli ölçüde artırdığı için yolcu uçakları genellikle ses hızından daha düşük hızda hareket ediyor. 1976-2003 yılları arasında kullanılan ve sesten iki kat hızlı hareket eden Condorde’ların yakıt tüketimi günümüzde kullanılan yolcu uçaklarından yaklaşık dört kat fazlaydı.

Ses hızı aşıldığında oluşan şok dalgalarının sebep olduğu ses patlamaları daha hızlı yolcu uçaklarının kullanılmamasının nedenlerinden biri. Gürültü problemi nedeniyle birçok ülke kendi sınırları içinde sesten hızlı ulaşıma izin vermiyor. Son yıllarda NASA ses hızının aşılması sonucu oluşan şok dalgalarının gücünü azaltacak bir uçak tasarımı üzerinde çalışıyor.

Teknoloji

Güneş enerjisini doğrudan elektrik enerjisine dönüştüren elektronik düzenekler güneş gözesi olarak adlandırılır. Peki güneş tarlaları nedir?

Akıllı makineler insanlar gibi yenilikçi ve sıra dışı düşünüp sanat eserleri ortaya koyabilir mi? Yani yapay zekâ "sanatkâr" olabilir mi?