Sağlık
İbrahim Özay Semerci
05/12/2014 - 08:52

Akciğer Kanseri Yayılmadan Önce Yıllarca Saklı Kalabiliyor

Science’ta yayımlanan çalışmaya göre, akciğer kanseri dokuda yayılmaya başlamadan önce bazen 20 yıldan fazla etkisiz şekilde bekliyor.

Dünya genelinde her yıl 1,6 milyon, ülkemizde de 30 bin kişiye akciğer teşhisi konuyor. İngiliz bilim insanlarının Science’ta yayımladığı çalışmaya göre, akciğer kanseri dokuda yayılmaya başlamadan önce bazen 20 yıldan fazla etkisiz şekilde bekliyor. Çalışma sigara içenler, içip bırakanlar ve hiç içmeyenlerin oluşturduğu denek grubu üzerinde yapılmış. Elde edilen sonuçlara göre kansere neden olan ilk genetik bozukluklar, hastalığın hızla yayılmasına yol açan yeni bozukluklar meydana gelene kadar tespit edilemeden varlığını koruyor. Çalışmada akciğer kanserinin gelişiminde sigaranın rolüne de vurgu yapılarak, ilk genetik bozuklukların çoğunun sigarayla başladığı belirtiliyor. İngiltere Kanser Enstitüsü ve Rosetrees Vakfı’nın desteklediği araştırmada, hastaların üçte ikisinde akciğer kanserinin ilerlemiş safhalarda teşhis edildiği ve bu yüzden hastalığın daha erken evrelerinde teşhis konmasının gerekliliğine vurgu yapılıyor.

Sağlık

Stresli olduğumuz zamanlarda, üzgün, yalnız ya da canımız sıkkınken genellikle kendimizi yemek yerken buluyoruz.

Bilim insanları keseli canlılarda yeni bir tür T hücresi reseptörü keşfetti. Keşfedilen reseptöre γμ (gama-mi) T hücresi reseptörü adı verildi.