Sağlık
Bilim Genç
21/09/2022 - 09:00

Alzheimer Hakkında Bildiklerimiz

21 Eylül tarihi, Dünya Alzheimer Günü olarak kutlanıyor.

21 Eylül Dünya Alzheimer Günü'ne özel olarak, Alzheimer hastalığı ile ilgili bilinenleri sizler için derledik.

Alzheimer Hakkında Bildiklerimiz

Demans olarak da adlandırılan aşırı bunamanın en yaygın görülen türlerinden biri olan Alzheimer, bilişsel ve fiziksel fonksiyonların kaybına yol açan ölümcül bir hastalıktır. Dünyada 50 milyon, ülkemizde ise 600 binden fazla kişiyi etkileyen hastalığın 30 yıl içinde kalp hastalığından daha sık görüleceği tahmin ediliyor.

Alzheimer nedeniyle hayatını kaybeden insanlarda iki belirti dikkat çekiyor: amiloid proteinlerinin beyni istila etmiş olması ve tau proteinlerinin oluşturduğu düğümler. Bu proteinler beyin hücrelerini öldürüyor. Yayılmaları beyin fonksiyonlarını bozuyor.

Alzheimer’ın sık görülen erken belirtileri arasında kısa süreli hafıza kaybı, ilgisizlik ve moral bozukluğu yer alıyor. Başlangıç aşamasında kişiler çoğunlukla yardıma ihtiyaç duymadan hareket edebiliyor. Orta şiddetteki aşamada bireyler günlük yaşam aktivitelerini yerine getirmede zorluklar yaşayabiliyor, kişilik ve davranış değişiklikleri görülmeye başlanıyor. Alzheimer’ın şiddetli aşamasında, kişiler günlük yaşam aktivitelerini kendi başlarına yerine getiremiyor ve 24 saat bakıma ihtiyaç duyabiliyorlar.

Erken teşhis ve tedavi yöntemlerinin geliştirilebilmesi için yapılan çalışmalar devam ediyor.

Sağlık

Bir gece yarısı ansızın uyanıp herhangi bir şekilde hareket edemediğiniz oldu mu?

Fatma Gönen, Bilim Genç sesli yayınının yeni bölümünde demir eksikliğinin ne olduğunu, neden ortaya çıktığını ve belirtilerini anlatırken demiri hangi besinlerden alabileceğimizle ilgili beslenme önerileri veriyor.