İzleyicinin Tepkisi Sinemanın Havasını Değiştiriyor
Max Planck Kimya Enstitüsü’nden araştırmacıların Mainz Johannes Guttenberg Üniversitesi ile ortaklaşa gerçekleştirdiği bir çalışmada sinemanın havasının izleyicilerin filme verdiği tepkilerden etkilendiği gösterildi.
Verilen nefeste karbondioksitin yanı sıra bazı metabolizma atıkları da vardır. Bununla birlikte insan vücudu cilt gözeneklerinden de havaya uçucu organik madde salar. Bu maddelerin maruz kalınan görsel ve işitsel kaynaklardan etkilenip etkilenmediği Scientific Reports’ta yayımlanan bir çalışmada incelendi.
Almanya’nın Mainz kentindeki bir sinema salonunda gerçekleştirilen çalışmada korku, komedi, romantik vb. farklı kategorilerde 16 filmin 108 gösterimine yer verildi. Yaklaşık 9500 sinema izleyicisinin dâhil edildiği çalışmada ortamdaki yüzden fazla uçucu organik maddenin miktarı film süresince her 30 saniyede bir kütle spektroskopisi kullanılarak ölçüldü. Buna göre, havaya yayılan kimyasal maddelerin bir çoğunun filmdeki sahnelere göre değiştiği gözlemlendi. Örneğin Açlık Oyunları 2’nin gösteriminde özellikle kahramanın giysisinin ateş aldığı sahnede kas kasılmasıyla ilişkilendirilen izopren isimli maddenin yükseldiği görüldü. Araştırma ekibinden Dr. Johanthan Willams’a göre bu artış kahramanla empati kuran izleyicinin kaslarının istemsiz olarak kasılmasıyla açıklanabilir.
Bununla birlikte aynı maddenin film sırasında salona giren veya çıkan birileri olduğunda da arttığı gözleniyor. Çalışmaya göre, ortamdaki uçucu organik maddelerin miktarındaki en ciddi değişimler endişeli ve korkulu sahnelerin süresi uzadığında ortaya çıkıyor. Örneğin yaralanmalı sahnelerde metanol, asetaldehit ve bütadien gibi maddelerin miktarı artıyor. Dahası bu filmler farklı izleyiciler tarafından izlendiğinde dahi belli sahnelerde hep aynı maddelerin arttığı gözleniyor. Çalışmada elde edilen sonuçlar benzer olsa da açığa çıkan tüm organik maddelerin hangi nedenle arttığı veya azaldığı henüz tam olarak açıklanamıyor. Araştırma ekibi yeni çalışmalarında aynı filmin çocuk ve yetişkin izleyiciler üzerindeki etkisini incelemeyi planlıyor.
Görsel ve işitsel kaynakların izleyiciler üzerindeki etkisinin açıklanmaya çalışıldığı bu yöntem ileride film, reklam, video oyunu vb. pek çok materyalin hazırlanmasında dikkate alınabilecek sonuçlar ortaya çıkarabilir.