logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Hava Kirliliği Bilişsel Becerilerimizi ve Sosyal İlişkilerimizi Olumsuz Etkiliyor

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: Elektron Mikroskobu Mikro Dünyaların Keşfi

Kafein Merkezi Sinir Sistemini Nasıl Etkiliyor?

Kaybedilen Dişler Geri Kazanılabilir mi?

En Uzak Galakside Oksijen Keşfedildi

Güneş’teki Enerjiyi Yeryüzünde Üretmek Mümkün mü?


Kaygılarınız Matematiği “Kâbusunuz” Yapmasın

Dr. Tuba Sarıgül
11/10/2017

Matematik problemleri çözmeyi eğlenceli bulanlardan mısınız? Yoksa matematik sınavlarında soruları gördüğünüz anda soğuk terler dökmeye ve bildiğinizi zannettiğiniz bütün bilgilerden şüphe duymaya mı başlarsınız? Eğer ikinci gruptaysanız kendinizi kötü hissetmeyin.

Kaygılarınız Matematiği “Kâbusunuz” Yapmasın

Bu sesli yayına Bilim Genç Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts ve YouTube kanalları üzerinden de ulaşabilirsiniz.

Matematik problemleri çözmeyi eğlenceli bulanlardan mısınız? Yoksa matematik sınavlarında soruları gördüğünüz anda soğuk terler dökmeye ve bildiğinizi zannettiğiniz bütün bilgilerden şüphe duymaya mı başlarsınız? Eğer ikinci gruptaysanız kendinizi kötü hissetmeyin. Çünkü bu çok yaygın karşılaşılan bir durum. Bilimsel bir ismi bile var: matematik kaygısı.

Matematik kaygısı, matematik konularını anlama ve matematik problemlerini çözme konusunda yaşanan yoğun duygusal gerilim olarak tanımlanabilir. Matematik kaygısının çoğunlukla ortaokul ve lisede ortaya çıkmaya başladığı düşünülse de çocuklar daha önceki yaşlarda da matematik dersiyle ilgili olumsuz tecrübeler yaşayabiliyor.

Aklımıza neden matematik kaygısının üzerinde araştırmalar yapılan bir sorun olarak tanımlandığı sorusu gelebilir. Örneğin neden öğrencilerin kimya dersiyle ilgili yaşadıkları kaygılar psikolojik bir problem olarak kabul edilmiyor? Çünkü bilim insanları beyin görüntüleme yöntemlerini kullanarak matematik kaygısının beyindeki etkilerini görebiliyor.

Kısa süreli belleğin matematikle ilgili bilgilerin beyinde işlenmesinde önemli rolü var ve matematik kaygısı, belli bir zamanda işleyebileceği bilgi miktarı kısıtlı olan kısa süreli belleği meşgul ediyor. Dolayısıyla matematik problemi çözmeye çalışan bir öğrencinin kısa süreli belleği, sınırlı kaynaklarını hem matematik problemini anlamak hem de kaygıyla baş etmek için kullanıyor.

Kısa süreli bellek, duyu organları aracılığıyla algılanan bilgilerin sadece birkaçının beyinde kısa bir süre tutulabildiği bellek türüdür. Yani kısa süreli belleğin depolayabildiği bilgi miktarı ve süre açısından sınırlı bir kapasitesi vardır.

Matematik Neden Kaygı Düzeyinin Artmasına Yol Açar?

Matematik kaygısı başarıyı olumsuz etkiler. Peki, matematik kaygısının nedeni insanların matematik alanındaki yeteneklerinin yeterli olmaması mı? Yoksa matematikteki başarısız sonuçlar mı kaygıya neden oluyor?

Öğrencilerde matematik kaygısının ortaya çıkmasının ve matematikte başarısız olmalarının farklı nedenleri var. Özgüven eksikliği, başarısızlık korkusu, öğretim yöntemleri, öğrencinin öğrenme sürecine katılmaması bunlardan bazıları.

Bir konudaki başarımızı etkileyen çok önemli diğer bir faktör de o konuya olan yaklaşımımız. Çünkü duygular ile akademik başarı birbiriyle yakından ilişkili. Olumlu yaklaşım örneğin öğrenme sürecinden keyif almak başarıyı olumlu etkilerken, olumsuz yaklaşım örneğin sınav kaygısı başarısız sonuçlara neden olabilir.

Münih Üniversitesi’nden araştırmacılar duyguların matematik başarısını nasıl etkilediğini belirleyebilmek için bir araştırma yaptı. Araştırmada yaklaşık 3500 öğrencinin 5. sınıftan 9. sınıfa kadar matematik dersleriyle ilgili tutumları ve başarı düzeyleri incelendi. Her yılın sonunda öğrencilere matematik dersinden keyif mi aldıkları yoksa dersle ilgili endişe mi duydukları soruldu. Araştırmada ayrıca öğrencilerin matematik notlarının sonuçlarıyla ilgili ne hissettiklerine dair (gurur mu yoksa utanç mı duydukları) bilgi toplandı.

Sonuçta öğrencilerin matematik dersiyle ilgili duygularının bir sonraki yıldaki başarılarını etkilediği anlaşıldı. Tersi de geçerli: Yani çocukların yıl sonunda aldığı notlar bir sonraki yıl matematik dersiyle ilgili tutumlarını etkiliyor. Bu bilgiler öğrencilerin matematik kaygısını nasıl yenebilecekleri konusunda eğitimcilere yararlı bilgiler sağlayabilir.

İnsanların matematik konusundaki olumsuz tutumlarının ve kaygı duymalarının nedenlerinden biri matematik konularında yeteneklerinin sınırlı olduğuna inanmaları. Ancak bu inanış aslında insanların zekâ kavramıyla ilgili kanaatlerinin bir yansıması olabilir. Çünkü yapılan araştırmalar insanların matematik ve bilim konularındaki başarılarının zekâ kavramına yaklaşımlarıyla yakından ilişkili olduğunu gösteriyor.

Öğrenciler genellikle zekâ kavramıyla ilgili iki farklı görüşe sahiptir. Bazıları zihinsel kapasitelerinin bir sınırı olduğunu ve bunun değiştirilemeyeceğine inanır. Bazılarına göre ise zekâ dinamik bir yapıdadır ve geliştirilebilir. Dolayısıyla zekânın geliştirilebilir bir özellik olmadığına inanan bir öğrenci, matematik yeteneğinin sınırlı olduğu kanaatindeyse, matematik konularında başarılı olabilmesi için yapabileceği hiçbir şey olmadığını düşünecektir.

Zekâ kavramıyla ilgili kanaatin neden akademik başarı üzerinde etkisi olduğu sorusu akla gelebilir. Bilim insanları bu farkın nedeni olabilecek etkenlerin şunlar olabileceğini düşünüyor: Zekânın geliştirilebilir olduğunu düşünen öğrenciler, zihinsel kapasitenin değiştirilemeyeceğini düşünenlere göre, alacakları notlardan çok öğrenme sürecine odaklanıyor. Ayrıca bu öğrenciler, o konuyla ilgili yeteneklerinin seviyesi ne olursa olsun, çalışmanın gücüne çok daha fazla önem veriyor. Dolayısıyla bir zorlukla karşılaştıklarında kolayca pes etmiyor ve sorunun üstesinden gelmek için çaba sarf ediyorlar. Zihinsel kapasitenin değiştirilemeyeceğini düşünenler ise eğer o konuda yetenekleri yoksa çalışmanın herhangi bir etkisinin olmayacağını düşünüyor.

Öğrenme sürecinde kısa vadede karşılaşılan sorunlar yerine uzun vadedeki sonuçlara odaklanmak, stresin öğrenme üzerindeki olumsuz etkilerinden korunmaya ve matematik konularında olumlu tutum geliştirmeye yardımcı olabilir.

Matematik Kaygısıyla Baş Etmenin Yolları

Matematik sadece okulda başarılı olunması gereken bir ders değil. Matematik bilim, teknoloji, mühendislik ve tasarım alanlarında kariyer yapmayı düşünen gençler, hatta günlük hayatımız için vazgeçilmez.

Sizin de matematik konusunda başarısızlık yaşamanızın nedeni matematik kaygısı ise bu sorunun üstesinden gelebilmek için uygulayabileceğiniz bazı yöntemler var.

Matematik Kaygısı Yaşadığınızın Farkında Olmak

Ancak bu durumda matematikle ilgili yaşadığınız kaygıları azaltmak için bazı şeyler yapabilirsiniz.

Etkinlik Temelli Öğrenme Yaklaşımı

Tekrarlama ve ezberleme yerine süreci anlamaya odaklanmanız, matematik problemlerini yaşıtlarınızla tartışarak çözüm önerileri getirmeniz kaygı düzeyinizi azaltmanıza ve özgüveninizi yükseltmenize yardımcı olabilir.

Ailelere ve Öğretmenlere Düşen Sorumluluklar 

Hata yapan öğrencilerin sınıf ortamında utanmaması ve özgüven kaybına neden olacak tecrübeler yaşamaması için öğretmenlerin özellikle duyarlı ve ilgili olması gerekiyor. Aileler ise çocuklarla birlikte yapabilecekleri etkinlikler sayesinde, çocukların matematiğin eğlenceli olduğu algısına sahip olarak büyüyebilmelerine yardımcı olabilirler.

Kaynaklar:

  • https://www.heacademy.ac.uk/system/files/downloads/5.6_maths_anxiety_teaching_staff_handout.pdf
  • https://www.edutopia.org/article/surprising-way-reduce-math-stress
  • https://www.sciencenewsforstudents.org/article/dont-let-math-stress-you-out
  • Pekrun, R., “Achievement Emotions and Academic Performance: Longitudinal Models ofReciprocal Effects”, Child Development, 2017. 
  • Dweck, C. S., “Mindsets and Math/Science Achievement”, Carnegie-IAS Commission on Mathematics and Science Education, 2008.
  • Peters, E., “Improving numeracy through values affirmation enhances decision and STEM outcomes”, PLOS One, Cilt 12, Say 7, e0180674, 2017. 
Konu
Matematik

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Haberler • 30-05-2025

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: “Antarktika Hikâyeleri”

Duyurular • 24-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş