Uzay
Dr. Mahir E. Ocak
29/09/2015 - 13:09

Mars’ta Sıvı Su

Mars’ın etrafında yörüngede dolanan MRO cihazının yaptığı ölçümler, Kızıl Gezegen’in yüzeyinde çeşitli zamanlarda tuzlu su akıntıları oluştuğuna işaret ediyor.

NASA, Mars’ta sıvı su bulunduğuna dair kanıtlara ulaşıldığını açıkladı. Mars’ın etrafında yörüngede bulunan MRO cihazının yaptığı ölçümler, Kızıl Gezegen’in yüzeyinde çeşitli zamanlarda tuzlu su akıntıları oluştuğuna işaret ediyor.

Mars’ta sıvı su bulunduğuna dair kanıtlara ulaşan araştırma ekibinin üyelerinden Dr. Lujendra Ojha, henüz üniversite öğrencisiyken Mars yüzeyindeki bazı eğimli bölgelerde zaman zaman meydana gelen karanlık çizgiler gözlemlemiş. MRO cihazının yaptığı gözlemler, karanlık çizgilerin oluştuğu dönemlerde, bu bölgelerde sulu tuzlar bulunduğunu gösteriyor. Bu durum Mars yüzeyinin altında su akıntıları olduğunu ve bu akıntıların yüzeye sızdığı zamanlarda karanlık çizgilerin oluştuğunu düşündürüyor.

Araştırmacılar, yüzeydeki karanlık çizgilere perklorat adı verilen minerallerin sebep olduğunu düşünüyor. Mars’taki soğuk atmosfer koşullarına rağmen sıvı suyun bulunabilmesi, perklorat minerallerinin suyun donma sıcaklığını düşürmesine bağlanıyor. Bazı perklorat minerallerinin suyun donma sıcaklığını -70°C’ye kadar düşürebildiği biliniyor. Gözlemler, Kızıl Gezegen’in yüzeyindeki karanlık çizgilerin, sıcaklığın -10°C’nin üzerine çıktığı zamanlarda oluştuğunu gösteriyor.

Uzay

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) ve Japon Uzay Ajansı (JAXA) tarafından 2018’de uzaya fırlatılan BepiColombo uzay aracı, Merkür’ü yakından fotoğrafladı.

Gözlemler Plüton’un atmosferindeki gazların, cüce gezegen Güneş’ten uzaklaştıkça, yoğunlaşarak yüzeyde biriktiğini gösteriyor.