Satranç - Aralık 2020
Geçen ay sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım. Size, deneme hamleleri ile öne çıkan bir problem sormuştuk.
Sevgili gençler,
Geçen ay sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım. Size, deneme hamleleri ile öne çıkan bir problem sormuştuk.
Beyaz oynar, iki hamlede mat eder.
Beyaz atın yapacağı herhangi bir hamle ( 1. A∼) 2. Ve4 mat tehdidini oluşturur. Evet ama tahtanın ortasındaki bir at sekiz farklı kareye gidebilir. Peki bunlardan hangisi doğru? Denemekten başka çare yok:
İlk yedi denememiz başarısız oldu. Anahtar hamle: 1. Ag5! d5 2. Vf6 mat. Anahtar hamle sonrasındaki oyunun ne kadar fakir olduğu dikkatinizi çekmiştir. Genelde varyasyonların zenginliği bir problemin değerini artıran unsurlardandır. Problemimizde bu eksiklik deneme hamlelerinin çokluğu ile telafi edilmiş. Üstelik deneme hamleleri, anahtar hamle ile birlikte “at tekerleği” ya da “at çarkı” (knight wheel) olarak bilinen bir motif oluşturuyor. Atın üzerinde durduğu e4 karesinin merkezini deneme ve anahtar hamlelerde oynadığı bütün karelerin (f6, d6 vs.) merkeziyle birleştirirseniz çark ya tekerlek benzeri bir şekil oluştuğunu görürsünüz. Motif, ismini buradan alıyor.
Kasım 2020 problemini Arafat Haykır, Mümtaz Ulaş Keskin, Atakan Erdem, Ahmet Bayrak, Emre Akharman, Arda Ummak, Murat Şahin, Aylin Kurtul, Ahmet Furkan Oral, Ahmet Emre Gürdal, İrem Nur Ünverdi, İlkay Kartal, Burak Kaan Sarıhan ve Efe İhsan Taş isimli okurlarımız çözmüşler. Kendilerini tebrik ediyoruz.
Gelelim bu ayın problemine:
Beyaz oynar, üç hamlede mat eder.
Bir ay sonra görüşmek üzere…
Çözümünüzü göndermek için tıklayın.