Skip to content Skip to navigation

Satranç – Haziran 2020

Kıvanç Çefle
02/06/2020 - 15:43

Sevgili gençler,

Her zamanki gibi önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım:

Erich Brunner
Denken und Raten, 1931

Beyaz oynar, üç hamlede mat eder.

Önce bir deneme yapalım: 1. K2b5!? (tehdit 2. Ka5/Ka7 mat) Fe5! 2. Ka5/Ka7+ Fa2 ve siyah mattan kurtulur. O hâlde önce siyahın Fa2 savunmasını etkisizleştirecek bir “hazırlık” hamlesi yapmalıyız. İşte 1. K2b3! bu amaca hizmet eder. Şimdi beyaz 2. Ka3/Ka7 mat ile tehdit eder. Bu nedenle siyah zorunlu olarak 1…Şa2 oynar. Beyaz 2. K3b5! ile orijinal planına geri döner. Siyah 2…Fe5 oynasa bile 3. Ka5/Ka7 mat önlenemez. Nedeni açık: 3…Şa2 artık mümkün değil. Dikkat edelim, beyaz 2. K(3)b6 oynamaz çünkü siyah 2…Fd7! ile matı keser: 3. Ka7/a6+ Fa4!.

Mayıs ayındaki yazımızda da belirttiğimiz gibi bu problemin kurgucusu Erich Brunner satranç problemi kurguculuğunda önemli okullardan biri olan Yeni Alman Okulu’nun ünlü temsilcilerindendir. Bu basit problemde Yeni Alman Okulu’nun prensipleri başarıyla uygulanmıştır: Beyazın bir “ana planı” vardır:  kalelerinden biri ikinci dikey sütunda dururken diğeriyle birinci dikey sütundan mat etmek. Ancak siyahın 2…Fe5 savunması bu planı engeller. Beyaz bir “ön plan” ile (burada 1. K2b3!) bu savunmayı etkisizleştirir, ana planını ikinci hamlede devreye sokar (2. K2b3).

Mayıs 2020 problemini Sefa Irmak, Arafat Haykır, Gülbahar Yavuz, Necip Yavaş, İlker Uygun, Efe İhsan Taş, Ada Karahisarlı, Yaşar Can Eser, Enes Aksu, Eyyüp Özdoğan ve Ataberk Akyalçın isimli okurlarımız çözmüşler. Kendilerini tebrik ediyoruz.

Bir başka örnekle az önce bahsettiğimiz kavramları pekiştirelim.

G. Berg
Deutsche Schachzeitung, 1928

Beyaz oynar, üç hamlede mat eder.

Beyazın “ana planı” 1. Vxc7 ve arkasından 2. Vb6 ile mat etmek. Ama 1…b1=V bu planı bozuyor. Şimdi beyaz önce bir “ön plan” ile bu savunmayı bertaraf edecek, sonra “ana planını” uygulayacak: 1. Vg3! (tehdit 2. Vxa3 mat) Fb4 2. Vxc7 Fa5 (2…b1=V şimdi 3. Vb6 matı önleyemiyor) 3. Vb7 mat.

Sizin çözmeniz için üç hamlelik bir problem veriyoruz. Bir ay sonra görüşmek üzere…

Ernests Gize
Arbejder-Skak,1958

Beyaz oynar, üç hamlede mat eder.

Not: Siyahın piyonlarının ikinci yataya kadar ilerlediklerine ve terfi etmeye hazır olduklarına dikkat edelim.

Çözümünüzü göndermek için tıklayın.

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.
 

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, önce, geçen ay sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım: Viktor Holst - Skakbladet, 1905.

Beyin ve Sinir Bilim

Sizce bir üçgen sarı mıdır yoksa mavi mi? Ya da 5 rakamının tadı ekşi midir yoksa tatlı mı? Bazı insanlar bir rengin tadını alabildikleri veya bir şekli renk olarak da algılayabildikleri deneyimler yaşayabiliyor.

Beyin ve Sinir Bilim

New York Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı, optogenetik yöntemler kullanarak koku algısının oluşumuyla ilgili çok önemli sonuçlara ulaştı.

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler,

Önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü verelim:

Beyin ve Sinir Bilim

İkinci bir dili öğrenmek bizi iki dilli bireyler arasına sokuyor. İkiden fazla dil bilmek ise çok dillilik olarak adlandırılıyor. Peki çok dilli olmanın ne gibi avantajları var? 

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümüne bakalım...

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümüne bakalım: A. Jaquot, 1934

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, geçen ay sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım: Franz Palatz, 1930.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Ocak 2020 probleminin çözümüne ve Şubat 2020 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Beynimiz duyu organlarımız aracılığıyla çevreden bilgi toplar ve hafızaya kaydeder. Bu bilgiler de çevreyi algılama, problem çözme ve davranış geliştirme gibi işleri gerçekleştirmek için kullanılır. Bilgileri bazen anlık olarak, bazen kısa, bazen de uzun süre hafızamızda tutarız.