logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Hava Kirliliği Bilişsel Becerilerimizi ve Sosyal İlişkilerimizi Olumsuz Etkiliyor

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: Elektron Mikroskobu Mikro Dünyaların Keşfi

Kafein Merkezi Sinir Sistemini Nasıl Etkiliyor?

Kaybedilen Dişler Geri Kazanılabilir mi?

En Uzak Galakside Oksijen Keşfedildi

Güneş’teki Enerjiyi Yeryüzünde Üretmek Mümkün mü?

Yarım Tonluk Uzay Çöpü Kosmos-482 Okyanusa Düştü!


Sinemada “Sonbahar Etkisi”: Televizyonların Yükselişi

Dr. Vedat Güntay
02/08/2019

1950’ler sinemada seyirci sayısının azaldığı yıllar olarak tarihe geçer. Bunun en önemli nedeni, şehirlere taşınan ailelerin, ucuz ve erişilebilir olmasından dolayı televizyonu eğlence aracı olarak seçmesiydi.

Sinemada “Sonbahar Etkisi”: Televizyonların Yükselişi

Eğlence dünyasının yeni aracı: televizyonlar

1950’ler sinemada seyirci sayısının azaldığı yıllar olarak tarihe geçer. Bunun en önemli nedeni, şehirlere taşınan ailelerin, ucuz ve erişilebilir olmasından dolayı televizyonu eğlence aracı olarak seçmesiydi. Televizyon o yıllarda toplumda hızlı bir şekilde yaygınlaşıyordu ve birçok aile tarafından satın alınıyordu. Aileler evlerinde televizyonlarını izlerken geleneksel sinema seyircisinin profili de değişiyordu. Daha çok genç kitlelerin uğrak yeri hâline gelen sinema salonları zamanla boşalmaya başladı. Bu durum film endüstrisini ve film stüdyolarını korkuttu. Sinema tarihinde ilk defa film endüstrisi ciddi bir meydan okumayla karşı karşıya kaldı. Haftalık olarak sinema salonlarına giden kişi sayısı 1948’de 90 milyona ulaşmışken 1952’de bu sayı 51 milyon civarına geriledi.

Film endüstrisi, teknolojinin hareketli görüntüye getirdiği yeni yöntemleri kullanarak televizyonun bu meydan okumasını zaman içinde kendi lehine çevirmeye çalıştı. Birçok film şirketi Eastman Kodak firmasının geliştirdiği tek şeritli renk işleme yöntemi sayesinde renkli film üretimine geçti. Küçük ekranlarda bulanık siyah-beyaz görüntü sunan televizyon ise renkli ve kaliteli görüntülere sahip olan sinemanın büyük film perdesi karşısında başarısını uzun süre devam ettiremedi. Renk faktörü film endüstrisine ticari açıdan büyük katkı sağladı.

Hedef Ay filminden bir sahne

1940’lar ve sonrasında korku türünün film endüstrisinde popülerliğinin arttığını gözlemlemiştik. Bilim kurgu ise hâlâ tam anlamıyla tanınan bir tür değildi. 1950 yılında yönetmenliğini Irving Pichel’in yaptığı Hedef Ay son on yılın en büyük bilim kurgu filmi olarak seyirciyle buluştu. O yıllarda dünya genelindeki  siyasal ve toplumsal gelişmelerden dolayı ciddi bir ticari başarı elde eden film, 1951 yılında “En İyi Özel Efekt” kategorisinde Akademi Ödülü’ne (Oscar Ödülü) layık görüldü.

The Robe filminin afişi

1952’de Cinerama olarak adlandırılan, üç ayrı projeksiyon cihazından çıkan görüntünün eşleştirilerek perde üzerine çok daha geniş açıda görüntü yansıtılabilmesini sağlayan sinema görüntü yöntemi icat edildi. Ancak bu icat sinema salonları için bazı zorlukları da beraberinde getirdi. Sinema salonlarında daha önce olmayan ilave ekranlar, projeksiyon cihazları ve bu cihazları kullanabilen çalışanlara ihtiyaç duyulması bunlardan bazılarıydı. Bu zorluklardan dolayı, 1953’te, görüntü yansıtma işlemini kolaylaştıran CinemaScope (Sinemaskop) ortaya çıktı. CinemaScope sisteminde, projeksiyon cihazındaki özel anamorfik lensler sayesinde çekim sırasında görüntü yanlardan sıkıştırılmış bir şekilde kaydediliyor, gösterim sırasında ise sıkıştırılmış görüntü yine benzer anamorfik lensler aracılığı ile açılarak/yayılarak geniş ekrana yansıtılıyordu. 20th Century Fox yapım şirketi bu yöntemin gelişme sürecine öncülük etti ve 1953’te yönetmenliğini Henry Koster’in yaptığı The Robe filmiyle bu tekniği tanıttı. Birkaç yıl içinde diğer film stüdyoları SuperScope, WarnerScope ve Panavision gibi farklı isimler adı altında aynı tekniği kullandı. 1950'lerin sonlarına doğru, büyük film stüdyoları tarafından yayınlanan filmlerin birçoğu geniş bir ekranda gösterilecek şekilde çekildi ve sinema salonlarının çoğunun altyapısı bu filmlerin gösterimi için uygun hâle getirildi. 1960’lara gelinirken ABD’deki sinema salonlarının hemen hemen tamamı CinemaScope yöntemini kullanmaya başladı.

1950’lerin arabalı sinema salonları

1950’li yıllarda film endüstrisinin bir diğer önemli buluşu olan üç boyutlu filmler yine televizyon karşısında seyirci kitlesini artırmak amacıyla ortaya çıktı. Sinema, müzikallerden korku türüne bütün filmlerde bu yeni tekniği kullanarak popülerliğini tekrar kazanmaya çalıştı. Öp Beni Kate (1953) ve Balmumu Evi (1953) bu filmlerin öne çıkan örnekleri oldu. Üç boyutlu filmler o yıllarda sevilmesine rağmen kısa zamanda seyircilerin gözünden düştü. Özel gözlükler kullanma zorunluluğu üç boyutlu filmleri ticari açıdan olumsuz etkiledi. Bu durum film stüdyolarını televizyon karşısında seyirci kitlesini artırmanın başka bir yolu olarak gördükleri arabalı sinema fikrine yöneltti. Özellikle şehirleşme ve buna bağlı olarak gerçekleşen araba satışlarındaki hızlı artış bu fikri destekledi. Bunun sonucunda binlerce arabalı sinema salonu ortaya çıktı. Artık birçok insan arabalarında oturarak film seyrediyor ve böylece geleneksel sinema salonlarına gitmelerine gerek kalmıyordu. Böylece sinemanın çehresi hiç olmadığı kadar değişti.

Bu yazımızda 1950’li yılların başlarında ortaya çıkan yeniliklere ve sinemada “sonbahar etkisi” yaratan önemli gelişmelere değindik. Gelecek yazımızda 1950’li yıllar ve sonrasında film endüstrisinde yaşanan gelişmeleri ele almaya devam edeceğiz.

 

Yazar Hakkında:
Dr. Vedat Güntay
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü
Konu
Sinema ve Teknolojisi

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: “Antarktika Hikâyeleri”

Duyurular • 24-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Anadolu Parsının En Net Görüntüsü Kaydedildi

Haberler • 07-12-2024

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş