logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Çivi Kullanılmadan Yapılan Bir Köprü mü? Cambridge Matematik Köprüsü

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: Uzayı ve Yıldızları Neden Araştırıyoruz?

Dijital Obez miyim? Dijital Araçların Aşırı Kullanımı Yaşam Memnuniyetimizi Azaltıyor!

Tek Sağlık Nedir?

Geri Dönüştürülmüş Plastik Gerçekten Çevre Dostu mu?

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: Sıfırın Altında Bilim: Antarktika ve Arktik Maceraları

Kadınlar Erkelerden Daha Fazla Uykuya mı İhtiyaç Duyuyor?


Türkiye’nin İlk Millî Elektrikli Ana Hat Lokomotifi Göreve Hazır

TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü
17/04/2023

Türkiye’nin demir yolu ana hatlarında kullanılabilecek ilk yerli elektrikli lokomotifi üretildi.

Türkiye’nin İlk Millî Elektrikli Ana Hat Lokomotifi Göreve Hazır

Türkiye’nin ilk yerli elektrikli lokomotifi olan E1000, TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (RUTE) ve Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii A.Ş. (TÜRASAŞ) iş birliği ile 2011-2015 yılları arasında geliştirilmişti. E1000 projesi ile yeni ve farklı ihtiyaçlara yönelik lokomotiflerin yerli olarak tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli bilgi birikimi ve tecrübe kazanıldı.

Türkiye’nin demir yolu ana hatlarında kullanılabilecek ilk elektrikli lokomotifinin geliştirilmesi çalışmaları ise 2017 yılında başlatıldı. Proje, T.C. Devlet Demiryolları Taşımacılık A.Ş.'nin talebi üzerine TÜBİTAK RUTE yöneticiliğinde gerçekleştirildi. TÜRASAŞ, İTÜ, Savronik, Medel ve Sönmez Trafo da projede paydaş olarak yer aldı. Proje, TÜBİTAK Kamu Kurumları Araştırma ve Gelı̇ştı̇rme Projelerini̇ Destekleme Programı tarafından finansal olarak desteklendi.

E5000 projesi kapsamında yük ve yolcu taşımacılığı yapabilecek, saatte 140 kilometre hızla hareket edebilen, 5 megawatt gücünde yeni nesil bir elektrikli ana hat lokomotifi geliştirildi. Projede ana hat lokomotifinin araç gövdesi ve bojisi ile tren kontrol ve yönetim sistemi ilk defa yerli olarak tasarlanıp üretildi. Ayrıca raylı araç uygulamaları için tasarlanmış en güçlü elektrik motoruna ve güç elektroniği ekipmanlarına sahip olması açısından da proje son derece önemli. E5000 projesi kapsamında bu kritik alt bileşenlerin tamamı yerli olarak geliştirildi.

E5000 Yerli Elektrikli Lokomotif

E5000 için geliştirilen tüm ana bileşenler kritik teknolojilere sahip olacak şekilde üretildi. Ayrıca uluslararası standartlara uygun olarak üretilen bu bileşenlerin ihraç edilmesi de planlanıyor. Geliştirilen lokomotif Avrupa Birliği’nin demir yolu sistemlerinin karşılıklı olarak kullanılabilmesi için gerekli olan TSI sertifikasına da sahip olacak.

E5000 projesinde lokomotif ve alt sistemlerinin tasarım ve analiz çalışmaları mühendislerimiz tarafından tamamlandı. İmalat aşamalarından sonra montajı yapılan lokomotifin ilk hareket testleri de başarı ile gerçekleştirildi.

Ülkemizin önümüzdeki 10 yıl boyunca ihtiyaç duyduğu 500 adet ana hat lokomotifi, E5000 projesi ile karşılanabilecek. Ayrıca lokomotifler ile kritik alt sistemlerin bakım ve onarımları da ülkemizde gerçekleştirilebilecek.

E5000 projesi ile ülkemizin raylı sistem ihtiyaçlarının birçoğu karşılanırken alanında uzman insan kaynağı da yetiştirilmiş oldu.

E5000 projesi ile edinilen bilgi birikimi, tecrübe ve yetişmiş insan kaynağı sayesinde hızlı tren seti projesi ve yeni nesil elektrikli tren seti projeleri kapsamında yapılan çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor.

Sözlük:

Boji: Demir yolu araçlarının hareket etmesinden ve araçtan aktarılan yüklerin taşınmasından sorumlu bileşen.

Tren seti: Önde bir lokomotif, arkada ise çekiş özelliği olmayan yük ve yolcu vagonlarından oluşan ya da çekiş sisteminin dağınık olduğu tren sistemi.

Konu
Ulaşım Teknolojisi
Raylı Ulaşım
Hızlı Tren
Yerli Teknolojiler

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: Uzayı ve Yıldızları Neden Araştırıyoruz?

Duyurular • 29-06-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Haberler • 30-05-2025

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş