Unutulan Dillerin Beyindeki İzleri
Uluslararası bir araştırma grubu çocukken öğrenilen ancak daha sonra kullanılmadığı için unutulan dillerin izlerinin beyinde kalmaya devam ettiğini gösterdi.
McGill Üniversitesi Psikoloji Bölümü ve Montreal Nöroloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacının ortaklaşa yaptığı araştırmalar, çocukken öğrenilen ancak daha sonra kullanılmadığı için unutulan dillerin izlerinin beyinde kalmaya devam ettiğini gösterdi. Araştırmanın sonuçları Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da yayımlandı.
Dr. L. J. Pierce ve arkadaşları, yaptıkları çalışmalar sırasında yaşları 9 ile 17 arasında değişen 48 kız çocuğunun beyinlerinin konuşmalara verdikleri tepkileri incelemiş. Denekler üç gruptan oluşuyor. Birinci grup, Fransızca konuşan ailelerin tek ana dilli çocukları. İkinci grup, hem Çince hem Fransızca konuşan ailelerin çift ana dilli çocukları. Üçüncü grup ise ana dili Çince olan ancak küçük yaşlarda Fransızca konuşan aileler tarafından evlat edinildikten sonra Çinceyi unutmuş çocuklar.
Deneyler sırasında çocuklara çeşitli Çince konuşmalar dinletilmiş ve fMRI cihazları ile çocukların beyinlerinin konuşmalara verdiği tepkiler incelenmiş. Sonuçlar, ana dili olan Çinceyi unutmuş çocukların ve çift ana dilli çocukların beyinlerinin konuşmalara benzer tepkiler verdiğini gösteriyor. Ayrıca bu tepkiler sadece Fransızca konuşan çocukların beyinlerinin verdiği tepkilerden tamamen farklı.
Elde edilen sonuçlar, erken yaşlarda edinilen bilgilerin uzun yıllar beyinde korunduğunu ve beynin işleyişini etkilemeye devam ettiğini gösteriyor.