Akıllı Otobüs ve Durağı
Durakta otobüsü beklerken şöförün bizi görmemesi, hızlı gelmesi, şeridini ayarlayamaması gibi çeşitli nedenlerle durmadan ve bizi almadan gitmesi sorununa çözüm bulmak için bir sistem geliştirdim.
Durakta beklerken binmek istediğimiz otobüse ait butona basarak bu düğmede otobüsün geldiği yöne doğru, RF sistemi kullanılarak 100 metrelik bir sinyal alanı oluşturur. Otobüs bu alana girince içinde bir sinyal ışığı yanar ve bizi güvenli bir şekilde alıp gidebilir.
Giriş
Bu projeyi gerçekleştirebilmek için bir sinyal alıcı ve sinyal vericiye ihtiyacım olduğunu düşündüm. RF sisteminin istediğim şartları yerine getiren bir sistem olduğunu gördüm.
RF sistemi sinyal verici ve alıcıdan oluşuyor ve her sinyal kodlanabiliyor. Araba anahtarlarını buna örnek verebiliriz. Aynı modelden binlerce olmasına karşı hiç birinin anahtarı bir ötekini açmaz. Benimde sistemimin temelini bu oluşturur.
Amacı
Durakta otobüsü beklerken şöförün bizi görmemesi, hızlı gelmesi, şeridini ayarlayamaması gibi çeşitli nedenlerle durmadan ve bizi almadan gitmesi sorununa çözüm bulmak için bir sistem geliştirdim.
Yöntem
Malzeme Tedariği:
Sinyal alıcı ve sinyal vericiye ihtiyacım olduğunu düşündüm. Bunu için elektrik malzemesi ve otomasyon malzemesi satan mağazaya ve onların yönlendirmesi ile elektronik malzemesi satan mağazaya gittim. İstediğim sistemde her otobüse ve durağa farklı sinyali karıştırmayan alıcı ve verici lazım olduğunu düşündüm. Burada RF sistemini istediğim şartları yerine getiren bir sistem olduğunu gördüm.
RF sistemi sinyal verici ve alıcıdan oluşuyor ve her sinyal kodlanabiliyor. Araba anahtarlarını buna örnek verebiliriz. Aynı modelden binlerce olmasına karşı hiç birinin anahtarı bir ötekini açmaz. Benimde sistemimin temelini bu oluşturur.
Sistemin Çalışma Prensibi:
Her otobüs kendine ait alıcı farklı kodlu sinyalleri tanıyan RF alıcı her durağa da o durağı ve otobüs numarasına ait verici yerleştiriyoruz.
Durağa gelen yolcu hangi otobüse binmek istiyorsa o otobüsün numarasına ait kodlanmış butona basıyor.
İlk yüz metreye girdiğinde o otobüs sinyali alıyor ve içinde bir sinyal ışığı yanıyor. Buradaki amaç şöförün yolcuyu fark edip durağa yanaşması yolcu maduriyeti ve zaman kaybının önüne geçmek.
Bu sistem bir yazılım ile desteklenerek otobüs şöförünün verdiği hizmet denetlenebilir.
Bunun için transistör, bobin, direnç ve kondansatöre ihtiyaç vardı. Bu sistem bütçeme en uygun şekilde kablosuz kapı zilinde vardı. Ben de bu sistemi uyguladım. Son olarak alıcıyı otobüse vericiyi de durağa yerleştirdim.
Sonuç ve Tartışma
Şöförün yolcuyu fark edip durağa yanaşması yolcu maduriyeti ve zaman kaybının önüne geçerek ve bu sistem bir yazılım ile desteklenerek otobüs şöförünün verdiği hizmet denetlenebilir.
Böyle bir sistem engelliler ve yaşlı insanlar için kolaylık sağlar. İnsanların otobüsü kaçırma eşiğinden kurtarmış oluruz.
Kaynaklar
RF sistemiyle ilgili kaynaklar
Ekip Tanıtımı
Öğrenciler:
Süleyman Karakuzu
Danışman Öğretmen:
Mustafa Eriş
Hasan Hüsamettin Kozak