Yaya Dostu Araç
Yaya geçidine yaklaşan aracımız, yaya geçidinde bulunan beyaz veya sarı çizgileri algılayarak yavaşlar ve önüne bir yaya çıktığında, sürüşü otomatik olarak durmaktadır. Yayalar geçince sürüşüne devam etmektedir.
Giriş
Dünya genelinde yollarda her yıl ortalama 1 milyon 240 bin kişi trafik kazalarında ölüyor. 2007'den bu yana kaza sayısında fazla değişim olmadıysa da trafiğe çıkan araç sayısına göre oranlandığında son 6 yıl içinde trafik kazalarının yüzde 15 arttığı görülmekte. 2007-2010 arasında 88 ülkede trafik kazalarından ölüm oranlarının azalması alınacak önlemlerle bu sorununun çözülebileceğine işaret ediyor. Ancak aynı periyotta 87 ülkede de trafik kazalarından ölümlerin arttığı görülmekte.
Türkiye'nin içinde bulunduğu Doğu Akdeniz 21.3 ile ikinci sırada yer alırken Avrupa kaza oranının en düşük olduğu yer. İstatistiklerin gösterdiği en ilginç sonuçlardan biri ise kazada ölenlerin yarısını yayalar (%22) ,bisiklet (%5) ve motosiklet sürücülerinin (%23) oluşturması.
Sürüş güvenliğinin sağlanması için yapılan çalışmalarda önemli aşama kaydedilmiştir. Ancak rapordaki veriler bu çalışmaların hızlandırılması ve yaşam kurtarılması için acil önlemlerin alınması gerekliliğini ortaya koymuştur. Hükümetler yaya ve bisiklet sürücüsü güvenliğini sağlayacak önlemleri artırmalı.
Türkiye'ye, trafik yasalarının uygulanması konusunda 10 üzerinden 8 veriliyor. Çocuk koltuğu kullanımında ise notumuz 5. Türkiye'deki trafik kazalarında ölenlerde ilk üç sırada yüzde 35'le otomobil yolcuları, yüzde 24'le otomobil sürücüleri, yüzde 18'le yayalar, yüzde 8'le motosikletliler geliyor.
Amacı
Trafikte yaşanan yaya kazalarını ve sürücü dikkatsizliğini önlemek.
Yöntem
Obot ön alt kısmına 2 adet çizgi algılayıcı yerleştirildi. Ön kısmına 3 adet mesafe sensörü yerleştirildi. Maketimizde, yaya geçitinden önce yola dik, birbirine paralel iki adet beyaz çizgi bulunmaktadır. Çizgi algılayıcı 2 çizgiyi okuduğunda Obot yavaşladı; mesafe algılayıcı yayaları algıladı.
Sonuç ve Tartışma
Maket üzerindeki iki çizgi algılayan Obotumuz yaya geçidine gelmeden yavaşladı; önüne yaya çıktığında Obotumuz otomatik olarak sürüşünü durdurdu.
Kaynaklar
http://www.sabah.com.tr/yasam/2013/03/18/surus-guvenligini-riske-sokan-5-faktor
Ekip Tanıtımı
Proje Sorumluları: Ekrem SAYA (Bilişim Tek. Öğrt.) ve Çağdaş TÜLÜ (Fen ve Tek. Öğrt.)
Proje Hazırlayan: Celal CEYLAN