Dünya ve Yaşam
Yazar: Ayşenur Okatan - İnfografik: Erhan Balıkçı
25 Kasım 2019 - 17:05

DNA’nın Kimyasal Yapısı

DNA yani deoksiribonükleik asit bütün canlı organizmaların hücrelerinde bulunan ve canlının tüm genetik özelliklerini taşıyan moleküldür. DNA ikili sarmal yapıdadır.

DNA nedir, dna molekülünün kimyasal yapısı

DNA Nedir?

DNA yani deoksiribonükleik asit bütün canlı organizmaların hücrelerinde bulunan ve canlının tüm genetik özelliklerini taşıyan moleküldür. Örneğin insanın hangi göz rengine sahip olacağı, gülün nasıl kokacağı veya bakterinin bir akciğer hücresine hangi yollarla bulaşacağı DNA’nın taşıdığı genetik özelliğe bağlıdır.

DNA ikili sarmal yapıdadır. Yani DNA’nın yapısında birbirine dolanmış şekilde iki zincir bulunur.

Nükleotid Birimleri:

DNA'nın ikili sarmal yapısındaki her bir zincir nükleotid birimlerinden oluşur. Nükleotidlerin yapısında beş tane karbon içeren şeker (deoksiriboz), fosfat grubu ve azotlu organik bazlar bulunur.

Şeker-Fosfat İskeleti:

DNA'yı oluşturan nükleotidler şeker ve fosfat grupları arasındaki kimyasal bağlar ile birbirine bağlanır.

Azotlu Bazlar:

Adenin ve guanin iki halkaya sahip pürin sınıfı azotlu bazlardır. Timin ve sitozin tek halkaya sahip pirimidin sınıfı azotlu bazlardır.

DNA Zincirini Bir Arada Tutan Etkileşimler

DNA'nın yapısındaki iki zincir, bazlar arasındaki hidrojen bağları ile birbirine tutunur. Adenin ve timin arasında iki hidrojen bağı vardır. Guanin ve sitozin arasında üç hidrojen bağı vardır.

DNA'nın kimyasal yapısı ve özellikleri, DNA nedir

İnfografiğin büyük hâlini görmek için tıklayın.

DNA’nın kimyasal yapısı infografiğinin baskı için uygun yüksek çözünürlüklü hâlini indirmek için tıklayın.

Dünya ve Yaşam

Su altında mekanik hareketleri elektriğe dönüştürebilen bir cihaz geliştirildi.

Uluslararası bir araştırma grubu; üre elde etmek için kullanılan, çevre dostu, alternatif bir yöntemin verimini büyük oranda artırmayı başardı.