Sağlık
Ayşenur Okatan
08/05/2022 - 09:30

Akciğerlerde Alveole Dönüşebilen Yeni Bir Hücre Tipi Keşfedildi

Bilim insanları, insan akciğerlerinde alveole dönüşebilen yeni bir hücre tipi keşfetti.

Bilim insanları akciğerlerdeki hücrelerin genetik işlevlerini incelerken alveollerde yeni bir hücre tipi buldu.

Yapılan incelemeler, yeni tip hücrelerin hava yolunu kaplayan mukus için gerekli proteinleri ürettiğini gösteriyor. Mukus, akciğerleri kaplayarak zararlı maddelere karşı koruyan bir salgıdır. Bu yüzden keşfedilen hücrelere solunum yolu salgı hücreleri (RASCs) adı verildi.

Alveoller, akciğerlerde karbondioksit-oksijen alışverişi yapan hava keseleridir.

Keşfedilen hücreler üzerinde yapılan farklı analizlerde ayrıca solunum yolu salgı hücreleri ile alveolar epitelyal tip 2 (AT2) hücrelerinin genetik işlevlerinde benzerlikler olduğu anlaşıldı. AT2 hücreleri, alveoller için kök hücre görevi yapan ve sağlıklı alveollerin oluşmasını sağlayan hücrelerdir. Detaylı çalışmalar, uyarıldıklarında solunum yolu salgı hücrelerinin AT2 hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Laboratuvar koşullarında uyarıldıklarında solunum yolu salgı hücrelerinin (kırmızı) lAT2 hücrelerine (yeşil) dönüştüğü gözlendi.

Kaynak

Bilim insanları, RASCs hücrelerinin başta kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH) olmak üzere çeşitli akciğer hastalıklarının tedavisinde kullanılabileceğini düşünüyor. Çünkü KOAH ve sigara içmeye bağlı olarak oluşan diğer akciğer hastalıklarında AT2 hücrelerinin yapısının değiştiği biliniyor. Araştırmacılar bu durumun solunum yolu salgı hücrelerinde oluşan bozukluklardan kaynaklandığını düşünüyor.

Kronik obstrüktif akciğer hastalığı, alveollerde ve solunum yollarında, çoğunlukla sigara içmekten veya kötü hava kalitesinden kaynaklanan hasarlar nedeniyle ortaya çıkıyor.

• Basil, C. M. ve ark., “Human distal airways contain a multipotent secretory cell that can regenerate alveoli”,Nature, Cilt 604, s. 120-126, 2022.

Sağlık

Michigan Üniversitesinden bir grup araştırmacı, ses dalgalarıyla tümörlerin parçalandığı ve kanserli hücrelerin öldürüldüğü, kanser tedavisinde yararlı olabilecek bir teknoloji geliştirdi.

Yeterli ve dengeli beslenme; katarakt, sarı nokta hastalığı olarak da bilinen makula dejenerasyonu ve göz kuruluğu gibi görme sorunlarını önlemeye yardımcı olabiliyor.